Reorganisatie SBS: de duivel zit in de details

Ondernemingsraad is nu aan zetMet een nieuwe organisatiestructuur en bezuinigingen op het personeel wil het college SBS veranderen in een meer klantgerichte organisatie voor de hele TU.

br />
SBS, dat zijn de ondersteuners. De derde, wat minder glanzende O op de universiteit, na Onderzoek en Onderwijs. Een greep: de staf van het college, de centrale administratie, het sportcentrum, vastgoed en Delta.

Deze ‘cluster Staf, Bestuur en Servicecentra’ heeft iets van een eilandenrijk, waarbij sommige onderdelen traditioneel een grote autonomie hebben. Bureaucratie ligt op de loer. Bovendien eindigt SBS al enkele jaren in de rode cijfers. Alles bij elkaar genoeg reden voor een reorganisatie, heeft het college gedacht. Op de lange termijn mikt men op een cultuurverandering, op de korte termijn zal er vooral met poppetjes worden geschoven. Binnen de nieuwe structuur is voor veel oude functies geen plaats meer. Mocht herplaatsing (binnen SBS, de TU, of zelfs daarbuiten) ook niet lukken, dan kunnen er uiteindelijk ontslagen vallen.

Dat er bij SBS iets moet veranderen lijkt tamelijk onomstreden. De duivel zit echter in de details. Kunnen de taken van het internationale studententenuitwisselingsbureau Iaeste makkelijk worden overgenomen door andere organisaties binnen de TU, zoals het plan beweert? Is het logisch om Supair, dat bemiddelt tussen werkgevers en afgestudeerde ingenieurs, te hangen onder Cicat, dat zich bezighoudt met projecten in ontwikkelingslanden? Is de behoefte aan bedrijfsmaatschappelijk werk zo klein dat het kan worden opgeheven? Het plan is hier steeds resoluut over. De betrokkenen hebben echter het idee dat er over hun hoofden heen is beslist en dat de negatieve conclusies veel te snel zijn getrokken. De grote vraag is nu of de ondernemingsraad dergelijke bezwaren valide genoeg zal vinden om een aantal wijzigingen in het plan af te willen dwingen.

Dat de reorganisatie een einde zal maken aan de verkokering en de bureaucratie, zodat nieuwe ingrijpende reorganisaties de komende jaren niet nodig zullen zijn, staat voor veel SBS’ers lang niet vast. Dat werd bij de vorige reorganisatie ook gezegd, herinneren zich veel medewerkers.

De personeelsvertegenwoordigers in onder andere de ondernemingsraad hebben kritiek op het feit dat de zeven nieuwe directies van SBS niet zullen worden geleid door een ‘bovenbaas’ met duidelijke macht. In plaats daarvan zal één van de directeuren als primus inter pares de rol van coördinator moeten spelen. Juist nu SBS naast de staf ook nadrukkelijk de faculteiten moet gaan ondersteunen, is dat een recept voor langs elkaar heen werken, zo is de vrees.

Ondernemingsraad is nu aan zet