Regen valt makkelijker dan gedacht

Wat u natuurlijk allang vermoedde, is echt waar: er valt meer regen dan Erwin Kroll voorspelt. Dat blijkt uit onderzoek van onder meer de Delftse deeltijdhoogleraar prof.dr. Lord Julian Hunt (WBTM).

In warme wolken blijken regendruppels namelijk iets makkelijker te ontstaan dan men altijd aannam. De weermodellen die meteorologen gebruiken, gaan ervan uit dat de lucht in wolken stilstaat. In werkelijkheid zitten er in de wolken talloze kleine luchtwervelingen. Die smijten microscopisch kleine waterdruppeltjes tegen elkaar, als een centrifuge, en zorgen zo voor de aanmaak van grotere druppels, waaruit regen kan ontstaan.

Hunt en collega’s uit Engeland, Spanje en Amerika hebben het werveleffect nu voor het eerst beschreven en doorgerekend. Hun theoretische bevindingen komen goed overeen met laboratoriumexperimenten en praktijkwaarnemingen vanuit vliegtuigen, schrijven ze in het Britse vakblad Proceedings of the Royal Society A.

Het onderzoek moet de weersvoorspellingen verbeteren. Maar de wervelingen kunnen ook een aantal raadselachtige waarnemingen helpen verklaren, menen de onderzoekers. Zoals het gegeven dat regen boven woestijnen en stedelijke gebieden moeizamer ontstaat. Dat komt door stofdeeltjes in de lucht, schrijven Hunt en collega’s. Daarop condenseert water, maar als er veel stof is, blijven die druppeltjes klein, “omdat een groot aantal deeltjes met elkaar concurreren om een beperkte hoeveelheid waterdamp”, zoals de onderzoekers schrijven. Maar, zo zegt Hunt in een toelichting: “In heel grote wolken kan het juist uitzonderlijk zware regenval opleveren. Dit is recent wellicht gebeurd in Bombay en in Roemenië.”

Ook de techniek is gebaat bij het onderzoek. Wellicht wordt het nu namelijk makkelijker om regenwolken aan te zetten tot het maken van regen, door ze te bestrooien met fijn poeder.

Hunt is in deeltijd werkzaam bij het Laboratorium voor de Aëro- en Hydrodynamica van de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen. Daarnaast is hij hoogleraar klimaatmodellering in Londen, oud-directeur van het Engelse KNMI en namens de Labourpartij lid van het Britse Hogerhuis, the House of Lords. (MK)