Regels voor instroom internationale studenten

Minder vrijstellingen voor taaltoetsen, extra tijdelijke huisvesting en vroegere deadlines voor aanmelding. Met die maatregelen wil het college van bestuur de instroom van internationale studenten reguleren.

Doordat de instroom van internationale studenten hoger is dan verwacht, is het volgens de TU nodig maatregelen te nemen. Zeker nu bouwplannen flink zijn vertraagd en het huisvestingsbestand voor deze groep studenten voor meer dan de helft uit tijdelijke woonruimte bestaat.

Onderwijs & Studentenzaken (O&S) vindt het noodzakelijk om nog meer tijdelijke huisvesting te laten bouwen voor studenten voor de periode van 2009 tot 2014. Als locatie is bedrijventerrein Technopolis een optie, maar zeker is dat nog niet. De TU moet nog uitzoeken of dat kan en wil in dat geval een groot deel voor internationale studenten reserveren.

Verder wil de universiteit de vrijstellingen van taaltoetsen beperken. Vanaf collegejaar 2009-2010 krijgen alleen studenten afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Australië, Nieuw-Zeeland, Ierland en het Engelstalige deel van Canada een vrijstelling.

De mogelijkheid voor een vrijstelling komt te vervallen voor studenten uit andere landen, die in hun land van herkomst Engelstalig middelbaar onderwijs hebben gevolgd. “Met deze maatregel krijg je goed Engels sprekende studenten en geen mensen die hun dossier naar honderd universiteiten sturen”, zegt directeur O&S, Anka Mulder. “Het zijn lang niet altijd serieuze kandidaten.”

Met ingang van 2009 wil de TU ook de deadlines voor aanmelding vervroegen van 1 juni naar 1 januari en 1 april, voor alle internationale studenten. Die van 1 januari geldt als ‘early bird deadline’ waarbij studenten voordelen krijgen. Welke, daar kijkt de TU nog naar.

Het vervroegen van de aanmelding leidt volgens Mulder niet tot minder studenten. “Het geeft de TU de mogelijkheid dossiers van kandidaten beter te bekijken. Nu moet dat in vliegende vaart gebeuren. Met meer tijd kun je beter selecteren.”

Tot slot moet de afdeling juridische zaken bekijken hoe afwijzingen beter zijn te formuleren, om onnodige beroepsprocedures zo veel mogelijk te voorkomen. (CvU)