Regels verkamering opnieuw strenger

De gemeente scherpte onlangs de regels rondom verkamering verder aan. Stip-fractievoorzitter Matthijs Gouwerok maakt zich zorgen en hoopt dat het besluit wordt teruggedraaid.

Het verkameren van Delftse woningen wordt steeds moeilijker. (Foto: Sesana / Pixabay)

De gemeente scherpte onlangs de regels rondom verkamering – het omzetten van woningen tot woonruimte waarin kamers los worden verhuurd – verder aan. Matthijs Gouwerok, fractievoorzitter van studentenpartij Stip wil dat het besluit wordt teruggedraaid.

Dat de Delftse woningmarkt onder druk staat is geen geheim. Studenten en starters kunnen moeilijk woonruimte vinden. Problemen die met iedere nieuwe lichting studenten groter worden. “Toch heerst in de gemeenteraad het beeld dat men al genoeg doet voor studenten”, aldus Gouwerok. Hij maakt zich zorgen nu de regels rondom verkamering opnieuw strenger zijn geworden, terwijl het tekort aan studentenwoningen groeit.

Omzettingsvergunning
In 2017 besloot de gemeente om verkamering tegen te gaan. Er kwam een verbod op verkamering van huizen met een WOZ-waarde van meer dan 265 duizend euro. Voor woningen met een lagere WOZ-waarde moet sindsdien een omzettingsvergunning worden aangevraagd.

Omdat er volgens het college van burgemeester en wethouders vanuit de gemeente te weinig controle op de verkamering van Delftse panden was, vond afgelopen juli een tussentijdse evaluatie plaats. Op basis hiervan werd besloten de regels verder aan te scherpen. “Zo wordt er geen uitzondering meer gemaakt voor woongroepen en kan een vergunning aanvragen alleen nog op naam”, legt Gouwerok uit.

Zo dient bij verkoop van een verkamerde woning opnieuw een omzettingsvergunning worden aangevraagd. Wordt deze vervolgens niet verleend, dan belanden huurders tussen wal en schip. “Ze staan niet direct op straat omdat een verhuurder verplicht is andere woonruimte voor hen te zoeken, maar hoe dit in de praktijk werkt is niet bekend.”

‘Begin een gesprek en pak overlast aan’

In plaats van strengere regels, pleit Gouwerok er daarom voor om studenten gewoon te zien als volwassenen. “Het zijn mensen boven de achttien die een woning zoeken. En ja, ze hebben misschien een ander leefritme, maar als dat een bron van overlast vormt, sluit dan niet op voorhand de hele groep uit, maar begin een gesprek en pak die overlast aan.”

Definitieve evaluatie
Omdat er geen cijfers zijn die het gebrek aan controle op verkamering onderbouwen, vraagt Stip zich af waarom de regeling is aangepast. “Tot juli 2019 is de vergunning slechts tien keer aangevraagd, en vier keer verleend. Verkamering is dus al praktisch stopgezet door de oude regeling.”

Ook zijn er volgens Gouwerok voldoende alternatieven voor de omzettingsvergunning, die voor een betere buurtsituatie zorgen. De gemeente kan goed verhuurderschap stimuleren. Dit betekent meer begeleiding voor de verhuurder en betere communicatie tussen verhuurder, huurder(s) en de buurt.”

De partij dient daarom tijdens de volgende raadsvergadering een motie in die het college opdraagt de mogelijkheid te onderzoeken of een huurteam in Delft een geschikt instrument is om huurders van particuliere woningen bij te staan. “Een huurteam is een laagdrempelig aanspreekpunt voor huurders en kan adviseren over hun juridische huursituatie.”

Uiteindelijk hoopt Stip dat het besluit wordt teruggedraaid. Gouwerok: “Het gaat om een tijdelijke maatregel die begin volgend jaar definitief wordt geëvalueerd.”

• Heb je vragen over jouw woonsituatie? Op de website van Stip vind je meer informatie over verkamering, de omzettingsvergunning en jouw rechten als huurder.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl