Regel positie studenten in cao

Studenten moeten hun rechten niet langer bij minister Hermans willen veiligstellen. Ze kunnen veel beter een cao afsluiten met de universiteit.

Dat vindt Rien Meijerink, de vertrekkende voorzitter van de VSNU, de vereniging van universiteiten. Hij wil dat er een ‘cao’ voor studenten komt, waarin de rechten en plichten van studenten worden veiliggesteld. In zo’n cao moeten ook de ‘leveringsvoorwaarden’ voor het onderwijs worden vermeld.

De cao zou het huidige studentenstatuut moeten vervangen. Sinds 1996 moet elke hogeschool of universiteit zo’n statuut hebben. Daarin wordt studenten zwart op wit beloofd dat ze ‘studeerbaar’ onderwijs krijgen. Maar uit angst voor claims hebben veel instellingen deze statuten laten opstellen door juristen. Daardoor zijn ze onleesbaar, vaag en in praktijk ook onwerkbaar, erkende Meijerink. Als elke opleiding een studenten-cao opstelt, kunnen studenten veel concretere afspraken maken.