Regatta moet meer gaan leven

En wéér ging de Delft Cup naar de TU. De Pinewood University Eights lijkt aan devaluatie onderhevig, maar de toekomstplannen zijn ambitieus.

Niet langer Delft Regatta, maar University Eights, heet de 2007 meter lange roeiwedstrijd die Proteus-Eretes zaterdag voor de zestiende maal organiseerde op de Delftse Schie. Het is de enige wedstrijd waarop universiteitsploegen de krachten met elkaar meten, maar de animo lijkt af te nemen.

“Andere universiteiten steken er de laatste jaren minder energie in dan wij”, zegt wedstrijdcommissaris Erik Vermij. “Zelf konden we onze zes WK-gangers niet inzetten. Dat paste niet in hun schema.” Toch streeft de organisatie naar een hoog niveau, vertelt pr-commissaris Karin Hoekstra. “We winnen nu al een aantal jaren op een rij de Delft Cup. We zijn er blij mee, maar het zegt ook wat over de wedstrijd. Er waren dit jaar minder binnenlandse ploegen, daar moeten we achteraan. We willen de universiteiten zelf er meer bij te betrekken. Zorgen dat de wedstrijd niet alleen onder roeiers leeft. We willen een soort Oxford/Cambridge-rivaliteit creëren. Roeien voor je universiteit. Een ambitieus plan, maar we willen er graag wat meer van maken.”

Laga-president Floor de Bruijn gelooft in het beoogde universiteitsgevoel: “De onderlinge concurrentie tussen Lagaaiers en Proteeërs valt weg in zo’n wedstrijd. Ze zijn trots om iets voor hun universiteit te doen. Ze dragen een mooi TU-pakje, dat vinden ze cool. Normaal gesproken roei je als student voor je vereniging. Het blijft wel lastig om dat voor één keer te doorbreken.”

De organisatie wil tevens meer buitenlandse inbreng. Hoekstra: “We kregen dit jaar veel reacties, maar uiteindelijk kwamen maar twee buitenlandse ploegen opdraven. Het is lastig, omdat roeien in veel andere landen geen studentensport is.”

Het weer is fraai, als zaterdag op het water het met ervaren roeiers gemixte jonge talent om de hoofdprijs strijdt. Vermij: “Voor de talenten is zo’n wedstrijd stimulerend. Er zitten enkele jongerejaars roeiers in onze mannenacht zonder enige internationale ervaring. Joost Laven bijvoorbeeld is beresterk, kan behoorlijk goed roeien. Luuk van Ursem heeft meegedaan aan het jeugd-WK. Die wil dit jaar de stap maken naar de grote jongens. In de damesboot zitten Josien Kooman en Floor Harms, zilveren medaillewinnaars op het studenten-EK.” Anne Bertling, eerder dit jaar uitgezonden naar de prestigieuze Henley Regatta in Londen, is de enige Lagaaister in de vrouwenacht.

De Delftse heren, met de ervaren Lagaaiers Olivier Siegelaar en Serge Rodrigues Monteiro op slag, troeven in de finale de boot van Rijksuniversiteit Groningen met tien seconden verschil af. De damesfinale wordt halverwege ruw verstoord door een plots opduikende motorboot, die op de Delftse acht botst. Gezien de ruime voorsprong van tegenstander Utrecht wordt de laatste tot winnaar uitgeroepen. Bij elkaar opgeteld levert het de TU de Delft Cup op.

De Delftse herenacht, hier gefotografeerd vlak na de start, rekende in de finale af met de boot van Rijksuniversiteit Groningen.