Reeks inbraken in studentencomplex

In studentencomplex Sebastiaansbrug aan de Zusterlaan is de afgelopen weken drie maal ingebroken.Duwo heeft de beveiliging vergroot, maar veel bewoners verhuizen.

Eind november was het voor de eerste keer raak. Dieven namen uit de kamer van de opzichter een flatscreen mee. Een dag later was een vierkamerappartement aan de beurt. Weer een week later werden spullen uit een ander vierkamerappartement gestolen. En weer zes dagen later, vorige week dinsdag, stonden twee andere woningen in het complex op de lijst van de inbrekers. In totaal zijn veertien kamers leeggeroofd.

Laptops, camera’s, mobieltjes, externe harde schijven, webcams, maar ook een horloge, een elektrische tandenborstel en een identiteitspasje verdwenen. De eigenaren, buitenlandse promovendi, zijn merendeels onverzekerd. Maar ook de immateriële schade is groot, blijkt uit een gesprek met twee van hen. De promovendi voelen zich niet serieus genomen door de politie, Duwo en de TU. En ze voelen zich onveilig. Sommigen hebben al een andere kamer gevonden, anderen zijn op zoek naar een ander onderkomen.

De Turkse promovendi Mervi Bedir en Olgu Caliskan zeggen niet te snappen waarom de politie geen vingerafdrukken nam, waarom de TU niet reageerde op hun mailtjes en waarom Duwo hen nooit vertelde dat ze een inboedelverzekering nodig zouden hebben. Bedir is zowel haar laptop met werk van jaren als haar backups kwijt. “Dat is niet te vergoeden, maar nu moet ik alle gestolen spullen zelf nieuw kopen.”

Duwo-directeur Jan Benschop reageert geïrriteerd op het verwijt dat Duwo nalatig zou zijn geweest. “We wijzen buitenlandse studenten in onze voorlichting wel degelijk op verzekeringen, net als de TU.” Hij vindt het ook onterecht dat de promovendi niet tevreden zijn met de extra veiligheidsmaatregelen die Duwo begin december nam. De inbraken gebeurden overdag, de tijdelijke bewaker post ‘s avonds, zeggen de PhD-studenten. Niet waar, zegt Benschop. “Hij komt ook overdag steekproefsgewijs langs.” Volgens Benschop zijn er camera’s in het complex opgehangen, en volgen er binnenkort meer. “Dit is inmiddels het best beveiligde studentencomplex van Nederland”, zegt hij.

Bedir en Caliskan denken dat de politie hun verhaal wellicht serieuzer had genomen als het gebouw Sebastiaansbrug geen hostel zou heten. “Hier wonen gewoon mensen”, zegt Caliskan. “Als ik in een echte dormitory zou verblijven, zou ik wel weten dat ik een verzekering nodig zou hebben.”