Rectoren: verloren generatie dreigt

De rectoren van de Nederlandse universiteiten vrezen dat studenten zich niet goed kunnen ontwikkelen als de lestijden beperkt blijven. Ze pleiten voor meer ruimte voor studenten. ‘Persoonlijkheidsvorming is de basis van universitair onderwijs. We maken ons zorgen dat er een generatie studenten verloren gaat wanneer we dat cruciale fysieke contact niet spoedig laten herleven’, schrijven de rectoren van vijftien universiteiten op nieuws- en opiniesite ScienceGuide.
Voorlopig kunnen de universiteiten (en hogescholen) hun lessen alleen laten starten en eindigen tussen 11.00 en 15.00 uur óf na 20.00 uur, zodat studenten niet reizen in de spitsuren. Lessen mogen ook voor 15.00 uur starten en na 20.00 uur eindigen. Er is wel meer mogelijk vanaf 1 augustus, maar de rectoren vrezen dat het niet genoeg is.
(HOP, Bas Belleman)

Redacteur Tomas van Dijk