Recordaantal Turkse wetenschappers vraagt Nederland om hulp

Nooit eerder deden zoveel bedreigde wetenschappers een beroep op ons land. De meesten van hen zijn afkomstig uit Turkije, waar de academische vrijheid sinds de couppoging vorig jaar flink onder druk staat.

De stichting UAF, die zich inzet voor hoger opgeleide vluchtelingen, ontving in 2017 tot nu toe veertig aanvragen. “Dat is voor ons doen ongekend veel”, zegt woordvoerder Jasper Vink.

De stichting probeert er samen met de universiteiten en hogescholen voor te zorgen dat de wetenschappers zo snel mogelijk weer aan de slag kunnen. Tot nu toe is er voor 23 wetenschappers een tijdelijke werkplek gevonden bij universiteiten, hogescholen of onderzoeksinstellingen.

Kostbaar

Dat is niet eenvoudig en bovendien kostbaar: zo’n werkplek kost twintigduizend euro. Daarvan krijgt de wetenschapper een bescheiden salaris van 350 euro per week en wordt een aantal onkosten vergoed. Het UAF is daarom deze week begonnen met een crowdfundingsactie.

Wereldwijd is dezelfde trend zichtbaar. Bij de internationale organisatie Scholars at Risk, waar het UAF mee samenwerkt, klopten vorig collegejaar 756 academici aan. Aan 202 van hen, van wie de helft uit Turkije afkomstig is, kon begeleiding worden geboden.

Noodklok

Scholars at Risk luidde vorig jaar de noodklok omdat steeds meer wetenschappers worden gedood, gemarteld of gevangengenomen. Volgens de organisatie gaat het hoger onderwijs en onderzoek gebukt onder steeds hardere aanvallen.

Dat is terug te zien in de cijfers. In 2010-2011 ontving Scholars at Risk nog 25 aanvragen, tegen 295 in de jaren 2013 en 2014. Dat waren er vorig studiejaar dus ruim twee keer zoveel.

HOP, Irene Schoenmacker

HOP Hoger Onderwijs Persbureau