Rechtszaak over strenge eisen wiskunde

Het college van bestuur en de landelijke geschillencommissie stonden afgelopen maandag voor de rechtbank. De geschillencommissie gaf de facultaire studentenraad van EWI instemmingsrecht in het onderwijs- en examenreglement. Het cvb vecht dat instemmingsrecht nu aan.

De rechtszaak gaat over een klein deel van het onderwijs- en examenreglement van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica (EWI). “In het cursusjaar 2002-2003 wilde de opleidingsdirectie de eerstejaars wiskundevakken (analyse en algebra – red.) radicaal omgooien”, legt lid van de facultaire studentenraad (fsr) van EWI, Frank Gorte uit. “In plaats van een tentamen aan het einde van de lesperiode, wilde ze vier kleine toetsjes, verdeeld over het kwartaal, die samen voor 40 procent meetelden. Aan het einde van de lesperiode zou dan nog een tentamen komen, dat voor 60 procent mee zou tellen. En de studenten kregen een aanwezigheidsplicht van 100 procent.

Wij wilden dat als facultaire studentenraad tegenhouden met het instemmingsrecht, omdat wij vinden dat je studenten niet in een schools stramien moet drukken. Op zich is het goed om eerstejaars studenten niet helemaal in het diepe te gooien, wat natuurlijk de achterliggende gedachte van de opleidingsdirectie was. Maar wij vinden dat je studenten wel de mogelijkheid tot een escape moet geven. Wie alles wil volgen, en alle toetsen wil maken, mag dat natuurlijk doen, maar niet iedereen wil dat.”

De escape-mogelijkheid van de fsr houdt in dat de studenten wel verplicht zijn om 100 procent aanwezig te zijn bij de colleges, maar dat ze niet de vier kleine toetsen hoeven te maken. De grote eindtoets blijft daarbij wel verplicht.

Wat volgde was een lange juridische strijd om het instemmingsrecht, waarmee de fsr de strenge eisen van het wiskundevak wilde tegenhouden. De decaan was het niet eens met het instemmingsrecht en kreeg steun van het college van bestuur. De twee wiskundevakken werden daarom in het collegejaar 2002-2003 ingevoerd met de strenge eisen van 100 procent aanwezigheidsplicht, vier kleine toetsen en een grote toets. De fsr stapte daarop naar de landelijke geschillencommissie, die de studentenraad wel het instemmingsrecht toekende, waardoor de escape-mogelijkheid werd doorgevoerd voor de eerstejaars studenten.

“Het wiskundevak loopt inmiddels een paar jaar met de escape-mogelijkheid”, zegt Gorte. Het college van bestuur was het niet eens met de uitspraak van de landelijke geschillencommissie, en liet een rechter de uitspraak over het instemmingsrecht van de fsr afgelopen maandag toetsen. “Het is dus een rechtszaak tussen het college van bestuur en de landelijke geschillencommissie, maar wij zijn natuurlijk wel de belanghebbenden”, legt Gorte uit. “Want als de rechter bepaalt dat de uitspraak van de geschillencommissie niet gegrond is, is ons instemmingsrecht niet langer geldig, en is het gedaan met de escape-mogelijkheid.” Over zes weken volgt de uitspraak van de rechter.