Reactorinstituut wacht op antwoord

Het reactorinstituut bood vorige week aan een deel van de isotopenproductie van Petten over te willen nemen. Maar snel beslissen is geboden, wil er geen gat vallen in de productie.

Productie isotopen loopt alsnog gevaar

Het reactorinstituut heeft ongeveer anderhalve maand nodig om de productie van radio-isotopen voor te bereiden, schat prof.dr. Bert Wolterbeek (Toegepaste Natuurwetenschappen). Aangezien de reactor in Petten op 1 maart vanwege onderhoudswerkzaamheden gesloten gaat worden, is een snel besluit geboden.

Vorige week maakte het RID bekend ongeveer 10 procent van de productie van het NRG in Petten over te willen en kunnen nemen. De situatie dreigt nijpend te worden omdat ook de Canadese centrale in Shalk River sinds september vorig jaar is stilgelegd vanwege een lekkage. Samen nemen de reactoren in Petten en Canada 80 procent van de wereldproductie van radio-isotopen voor hun rekening.

Productie draaien in de Delftse onderzoeksreactor gaat ten koste van het onderzoek, beaamt Wolterbeek. Maar het aanbod wordt volgens hem unaniem door de RID-onderzoekers gesteund.

De bal ligt nu bij het ministerie van VWS, NRG (Nuclear Research and consulting Group) en het bedrijf Covidien dat wereldwijd ziekenhuizen van radio-isotopen voor onderzoek en behandeling van kankerpatiënten voorziet. Normaal gesproken voorziet NRG Covidien van bestraald verrijkt uranium, waar het bedrijf dan het 99-molybdeen uit wint. Het RID zou die NRG-rol gedeeltelijk over kunnen nemen.

Of de vergunning voor de Delftse reactor aangepast zou moeten worden wordt nog bezien: dit heeft te maken met de strenge regelgeving ten aanzien van de splijtstof in de reactor. Over de inkomsten van eventuele isotopenproductie kan Wolterbeek nog niets meedelen. Er bestaat volgens hem geen vaste prijs voor de levering van bestraald uranium. Bepaling van de vergoeding moet in nader overleg geregeld worden.
Bespreking van het Delftse aanbod met de betrokken partijen ligt momenteel in handen van RID-manager drs.ir. Rik Linssen. (JW)

‘Korfbal is zo’n stomme sport!’ De lustrumcommissie van korfbalvereniging Paal Centraal kon erop wachten dat Paul de Leeuw de sport in zijn programma ‘Mooi! Weer de Leeuw’ belachelijk zou maken. De studenten waren afgelopen weekend tot twee keer toe in de uitzendingen van De Leeuw om hem te vragen een interviewtje te doen voor het clubblad. Ter ere van hun derde lustrum. ‘Er zijn grenzen’, antwoordde De Leeuw. Een dag later vroeg hij een andere bekende Nederlander, Astrid Joosten, het interview te doen. Ze moest vijf zinnen afmaken: ‘bij een paal denk ik aan… ’, ‘centraal in mijn leven staat…’, ‘korfbal is…’, ‘studenten zijn…’ en ‘ik en techniek…’. Erg serieus ging Joosten er niet op in. Ze zou liever een piano schoonmaken dan zich met techniek bezig houden, zei ze. Maar studenten vond ze ‘gezellige lui’.

Productie isotopen loopt alsnog gevaar

Het reactorinstituut heeft ongeveer anderhalve maand nodig om de productie van radio-isotopen voor te bereiden, schat prof.dr. Bert Wolterbeek. Aangezien de reactor in Petten op 1 maart vanwege onderhoudswerkzaamheden gesloten zal worden, is een snel besluit geboden.

Vorige week maakte het RID bekend ongeveer tien procent van de productie van het NRG in Petten over te willen en kunnen nemen. De situatie dreigt nijpend te worden omdat ook de Canadese centrale in Shalk River sinds september vorig jaar is stilgelegd vanwege een lekkage. Samen nemen de reactoren in Petten en Canada tachtig procent van de wereldproductie van radio-isotopen voor hun rekening.