Reactor verboden gebied voor Iraniers

Iraanse studenten zonder vluchtelingenstatus krijgen geen toegang meer tot het Reactor Instituut Delft. Dat is een van de maatregelen die de TU neemt als gevolg van VN-sancties tegen Iran.

Alleen binnen de onderzoeksreactor van de faculteit Technische Natuurwetenschappen kunnen Iraniërs in aanraking komen met proliferatiegevoelige nucleaire technologie. Dat heeft de TU Delft vorige week geantwoord op vragen van de ministeries van Onderwijs en Buitenlandse Zaken. En omdat de reactor niet zomaar toegankelijk is, kan Delft garanderen dat studenten hier dergelijke kennis niet opdoen.

Universiteiten, hogescholen en onderzoeksinstituten kregen in september vorig jaar het verzoek van de ministeries na te gaan welke onderwijs- en onderzoeksactiviteiten vallen binnen het bereik van resolutie 1737 van de Verenigde Naties. Hierin staat dat VN-lidstaten moeten voorkomen dat Iran nucleaire kennis in handen krijgt.

Tevens riepen de ministeries op grote terughoudendheid te betrachten bij het uitnodigen van Iraniërs en alert te zijn op Iraniërs die al in Nederland verblijven.

Het college van bestuur antwoordde dat behalve studenten ook de binnen de TU werkzame promovendi en postdocs als risicogroep zijn aan te merken. Daarom neemt de universiteit sinds vorige week geen medewerkers meer uit deze groep aan op posities met toegang tot nucleaire technologie. Ook ondergaan medewerkers binnen het Reactor Instituut Delft een screening door de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst.

De universiteit schrijft dat er geen bezwaar lijkt om studenten met een formele vluchtelingenstatus wel toegang te geven. De TU vraagt de ministeries dan ook om informatie hierover. Het college schrijft ook gekwalificeerde studenten voor andere studierichtingen niet te kunnen weigeren.

Dit in tegenstelling tot Universiteit Twente die geen enkele inschrijving van Iraanse studenten meer in behandeling neemt. Hierdoor zijn al drie studenten geweerd.

Volgens een woordvoerder kan Twente niet uitsluiten dat studenten nucleaire kennis opdoen, omdat iedereen die staat ingeschreven het recht heeft alle colleges te volgen. “Het principe van academische studie is dat je in vrijheid onderwijs volgt en onderzoek kunt doen en dus toegang hebt tot alle faciliteiten”, zegt woordvoerder Menno van Duuren.

Ook de Technische Universiteit Eindhoven zegt niet te kunnen garanderen dat studenten niet in aanraking komen met nucleaire kennis. “Bij elke kandidaat die we willen toelaten, vragen we de overheid kritisch mee te kijken”, zegt Peter van Dam, woordvoerder van het college van bestuur. “We willen de overheid mede verantwoordelijk maken voor de beslissing.” Iraniërs die al in Eindhoven studeren of promoveren mogen blijven. Volgens Van Dam is er nog overleg gaande tussen de drie technische universiteiten en het ministerie.

Momenteel nemen er in Delft geen Iraniërs deel aan onderwijs of onderzoek die ze in aanraking brengt met nucleaire technologie. Per jaar melden enkele tientallen Iraanse studenten zich bij de TU. Dat zij in de bibliotheek ook boeken met nucleaire informatie kunnen vinden, is volgens een woordvoerster een ‘fundamenteel andere discussie’. Volgens haar is proliferatiegevoelige nucleaire technologie zoals bedoeld in de resolutie hier niet te vinden.

Zie ook pag.2: ‘Het is niet logisch en niet eerlijk.’

Zie ook pag.2: ‘Het is niet logisch en niet eerlijk.’