Opinie

Reactie van de Ondernemingsraad (OR) op de fusieplannen LDR

De berichtgeving in het NRC over de fusie tussen Leiden, Rotterdam en Delft heeft ook de OR verbaasd. Het CvB heeft in vergaderingen een paar maal summier verteld dat er gewerkt wordt aan plannen rond een eventuele fusie van de drie universiteiten en heeft de OR een Positioning Paper beloofd.

Tijdens een informeel overleg in het voorjaar heeft Van Den Berg expliciet gezegd dat de TU Delft groot genoeg is om zelfstandig te kunnen overleven. Toekomstplannen kunnen kansen bieden en de OR staat in principe positief tegenover het ontwikkelen van nieuwe ideeën. Over de huidige plannen is zij echter nog onvoldoende geïnformeerd om een goed oordeel te kunnen geven.

Kort geleden, op 7 juli jl, heeft de OR vragen gesteld aan het CvB over de plannen voor de 3 universiteiten.

Op 11 juli werd er in Delta online een klein artikel aan gewijd. U kunt dit zelf nalezen, de titel is:

“Groot worden niet belangrijkst bij samengaan”. Wij willen u 2 opmerkingen plus de antwoorden van Van den Berg niet onthouden:

“De TU moet eerst kijken óf ze wil samengaan met Leiden en Rotterdam en daarna hoe”, kreeg Van den Berg te horen op donderdag 7 juli tijdens een overleg met de ondernemingsraad (or). “In die volgorde”, zei or-lid Erik Louw. “Het moet niet zo zijn dat er straks geen andere keuze mogelijk is.”

en

“Als het maar niet leidt tot nog meer krimp van het budget”, zei or-voorzitter Dineke Heersma. Waarop Van den Berg zei dat als er honderd miljoen euro minder komt ‘we het niet gaan doen’.

De OR hoopt het beloofde Positioning Paper spoedig te ontvangen zodat de Raad zich een mening kan vormen.

Namens de Ondernemingsraad TU Delft,

Dineke Heersma, voorzitter

Een van de drie (zilveren) medailles die het EK roeien afgelopen weekend in het Portugese Montemor-o-Velho de Nederlandse equipe opleverde, was voor de damesacht. Een leuk succes voor het Delftse Proteus, van wie Sytske de Groot en Chantal Achterberg het hart van de boot bezetten. De Duitse acht konden ze achter zich houden, maar de Roemeense dames bleken nog een maatje te groot. De herenacht, met clubgenoot Peter van Wiersum als stuurman en Lagaaier Olivier Siegelaar aan boord, viel met een vierde plaats net buiten de prijzen. Veel deelnemers waren geneigd het toernooi te zien in het licht van de voorbereiding op het veel aansprekender WK, begin november in Nieuw-Zeeland. Siegelaar zag dat anders, getuige zijn uitspraak op nlroei.nl: ‘Je komt hier niet om vierde te worden, maar om de wereldkampioenen, de Duitsers, het vuur aan de schenen te leggen. Als dat niet lukt, is dat erg jammer.’
Minstens zo teleurgesteld was slalomkanoër Robert Bouten. De TU-student, finalist op de Spelen van Peking, liet zich vorige week vroegtijdig uitschakelen tijdens het WK in Slovenië. In de voorronde van de categorie K1 eindigde hij als 54ste. “Au”, was zijn ultrakorte commentaar op twitter.com. ‘In de eerste run was ik niet goed en in de tweede run startte ik wellicht te gretig waardoor ik te krap een oppoortje invoer en vijftig strafseconden incasseerde’, verklaarde de watersporter op zijn eigen site. Eerder deze zomer eindigde Bouten als 22ste op het EK.
In heel wat rustiger vaarwater speelde zich zaterdag de veertiende editie af van het OGD-rapidschaaktoernooi in Delft. Internationaal Grootmeester Alexander Berelowitsch won het evenement. Uit de zeven partijen haalde hij zes punten binnen. Voormalig TU-student Joost Michielsen werd tiende, TU-medewerker Ted Barendse eindigde op de dertiende plaats.
De hoogste hockeyploegen van DSHC begonnen zondag op het sportcentrum voortvarend aan de nieuwe competitie. Zowel dames-1 (3-0 tegen Barendrecht) als heren-1 (3-1 tegen Warande) kon de eerste drie punten verwelkomen. De mannen van DSHC (net als de dames tweedeklasser) zijn ingedeeld bij hun studentikoze tegenhanger Dopie. Het team van Virgiel ging met 5-0 kopje onder bij Pollux.
Wat ouder nieuws komt van de Delftse TU-equipe die een week eerder goud pakte op het NSK atletiek voor teams in Amstelveen. Van de veertien onderdelen werden er zes gewonnen. Behalve vier looponderdelen waren dat hoogspringen en discuswerpen. “Ik heb met zorg de sterkste atleten bij elkaar gezocht”, verklaarde ploegleider Wouter Hordijk de uitstekende prestatie.
Uit de categorie opmerkelijk valt nog te vermelden dat het hoogste damesvoetbalteam van Ariston’80 vrij overtuigend aan het bekertoernooi is begonnen. Na eerdere monsterzeges op MVV’27 (7-0) en PPSC-da2 (15-0), werd zaterdag in de derde poulewedstrijd de dames-3 van Die Haghe in de Hofstad met 14-0 afgedroogd. Met zulke cijfers kun je thuiskomen. (JT)