Rakettest DARE succesvol

Op militaire basis ’t Harde zijn donderdag drie raketmotoren getest voor de studentenraket STRATOS. De tests verliepen vlekkeloos, wat goede hoop biedt voor de hoogterecordpoging eind januari.

De Delftse rakettenbouwvereniging DARE (Delft Aerospace Rocket Engineering, 80 leden) testte twee verschillende typen motoren: twee zogenaamde boosters en een hoofdmotor, sustainer genoemd.

Voor de test worden de buisvormige motoren verticaal aan een paal bevestigd die op zijn beurt stevig in de grond verankerd is. Tijdens de ontbranding meet een sensor  de stuwkracht van de raket.

Op naar Kiruna, klonk het na de laatste test. Daar op de Noord-Zweedse  lanceerplaats Esrange zal eind januari de lancering plaatsvinden van de geassembleerde STRATOS-raket. De precieze dag hangt af van het weer.

Na het afwerpen van de eerste trap is het de beurt aan de bijna twee meter lange en 19 kilo wegende hoofdmotor van koolstofvezel die in een kleine 6 seconden tijd de  raket tot 3500 meter per seconde zal versnellen. Dat moet voldoende zijn voor een hoogte van vijftien kilometer.

Het huidige record staat op 10,6 kilometer.

Ontwerper Mark Uitendaal (masterstudent Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek) toonde zich bijzonder tevreden over de tests. Andere leden feliciteerden hem uitgebreid.

Meer info: dare.tudelft.nl

,

Op militaire basis ’t Harde zijn vanmiddag drie raketmotoren getest voor de studentenraket STRATOS. De tests verliepen vlekkeloos, wat goede hoop biedt voor de hoogterecordpoging eind januari.

Het huidige record staat op 10,6 kilometer.

‘Op naar Kiruna’, klonk het na de laatste test. Daar op de Noord-Zweedse  lanceerplaats Esrange zal eind januari de lancering plaatsvinden van de vier meter lange geassembleerde STRATOS-raket. De precieze dag hangt af van het weer. Een set van vier boosters van ongeveer een meter lang vormt de eerste trap van de STRATOS-raket. Ze branden slechts 3,5 seconden en moeten de raket op de rand van de geluidssnelheid brengen.

Na het afwerpen van de eerste trap is het de beurt aan de bijna twee meter lange en 19 kilo wegende hoofdmotor van koolstofvezel die in een kleine 6 seconden tijd de  raket tot 3500 meter per seconde zal versnellen. Dat moet voldoende zijn om een hoogte van vijftien kilometer te bereiken, schatten de studenten. Het huidige record voor zelfbouwraketten staat op 10,6 kilometer.

Meer info: dare.tudelft.nl