Raketclub betrekt nieuw onderkomen

Studentenraketbouwvereniging DARE nam donderdag haar nieuwe onderkomen in gebruik. Het laboratorium in de laagbouw van het EWI-gebouw is vernoemd naar de Russische raketpionier Sergei Korolev.

Rond de honderd studenten die bij DARE (Delft Aerospace Rocket Engineering) betrokken zijn werken in het Korolov-lab samen met studenten van het Delft Robotics Institute aan raketontwerpen, elektronica en experimenten. De spil in deze samenwerking is dr.ir. Chris Verhoeven (EWI), de man achter nanosatellieten als Delfi en Defli-n3Xt.

DARE nam van de gelegenheid gebruik om ook haar nieuwe raket Stratos II te presenteren. Het boomlange slanke projectiel wordt begin oktober vanuit Zuid-Spanje gelanceerd en moet dan een hoogte van 50 kilometer bereiken.

De voorganger Stratos I vestigde op 17 maart 2009 het Europese hoogterecord voor amateur raketten met een hoogte van 12,5 kilometer. Het duurde toen een half jaar voordat de brokstukken met het SD-kaartje met de vluchtgegevens gevonden werd.

Nu heeft DARE zich tot doel gesteld om als eerste studententeam ter wereld met een zelfontwikkelde raket de ruimte te bereiken. “Het ultieme doel van ons is de grens van de ruimte te bereiken, op 100 km hoogte.” stelt Rob Hermsen, teamlid en student Lucht-en Ruimtevaartechniek.