Radboud-ziekenhuis onderzoekt fraude in stilte

Niemand weet nog hoe ernstig de wetenschappelijke fraude aan het UMC St Radboud is. Het ziekenhuis wil geen extra informatie geven en houdt de kwestie zoveel mogelijk stil.

De arts-onderzoeker die ontslag heeft genomen, deed onderzoek naar pijnbeleving. “Tot nu toe is er geen enkele aanwijzing, dat de onderzoeker eerder onjuist heeft gehandeld”, verzekert het ziekenhuis. “Er is dan ook geen aanleiding te veronderstellen dat de kwaliteit van de patiëntenzorg in het geding is geweest.”

Toch heeft het ziekenhuis voor de zekerheid een commissie ingesteld, want het is “onvermijdelijk en noodzakelijk om zorgvuldig na te gaan, of eerder onderzoek inderdaad in orde was”, aldus de woordvoerder.

Het ziekenhuis weet niet eens precies welke publicaties de medewerker op zijn naam heeft: “Er is op dit moment nog geen volledig overzicht van de publicaties waarbij de onderzoeker betrokken was; dat is één van de taken van de commissie.”

Moeten andere artsen en wetenschappers niet zo snel mogelijk weten dat de eerdere publicaties van deze onderzoeker mogelijk onbetrouwbaar zijn? De woordvoerder: “Er zijn in het UMC St Radboud meerdere bijeenkomsten geweest waarop de decaan een ruime kring van collega’s van de betrokkene op de hoogte heeft gesteld van wat er gebeurd is. Het was niet nodig om dit in een vroeg stadium ook extern bekend te maken, omdat de onjuist ingevulde formulieren onmiddellijk zijn ontdekt en uit het onderzoek verwijderd. Er is dus geen enkele wetenschappelijke schade ontstaan.”

Tenzij er in eerdere onderzoeken toch iets is misgegaan. Hoe dan ook, het ziekenhuis meent zeker te weten dat er geen risico voor patiënten is, ook niet als deze man in eerdere onderzoeken heeft gefraudeerd.

Het wachten is dus op het verslag van de commissie, dat waarschijnlijk nog voor het einde van het jaar zal komen. Wie er in die commissie zit? “Er is geen reden om op dit moment de namen van de commissieleden openbaar te maken”, aldus een woordvoerder.

Dat heeft Connexxion bekendgemaakt. Door een verkeerde update herkende het systeem van het vervoersbedrijf gisteren de studentenabonnementen niet. Reizigersvereniging Rover adviseerde studenten om hun chipkaart dan maar niet te gebruiken. Inmiddels zijn alle problemen opgelost. Studenten moeten vandaag dus weer gewoon inchecken.