Overslaan en naar de inhoud gaan
Puzzelen voor gevorderden

Trui is uit haar element. Een beetje zielig hangt ze in steunen op Scheepshelling De Koningspoort in Rotterdam. Maar de boot is in goede handen, die van Vereniging Vrienden van Trui.

De leden van de vereniging, een onderafdeling van De Bolk, zien Trui ook liever in het water, liefst met hen aan het roer. Heerlijk zeilen met een stuk nautisch erfgoed. Maar nu even niet. Hun antieke botter uit 1875, een zestien ton wegend eikenhouten vissersschip, heeft groot onderhoud nodig.

Regen drupt maandag gestaag neer op de dekzeilen die zijn gedrapeerd over de platliggende mast. Eronder, in het schijnsel van tl-lampen, manoeuvreren Stefan Lenselink (informaticus), Martijn Nijenstein (zesdejaars L&R) en Wouter Kreiken (student biologie in Leiden) behoedzaam met loodzware eiken panelen. “We vervangen de trog en een deel van de deken”, meldt Lenselink. De platen vormen de nieuwe trog, een soort kist zonder bodem van pakweg tweeënhalf bij een meter en zeventig centimeter hoog. “De trog komt uit in de bun”, wijst Lenselink naar een ruimte onder in de boot die aan de zijkanten in open verbinding staat met het water. “In de trog legden vissers vroeger de levende vis in netten. Via het water dat door de bun stroomde, hielden ze de vissen in leven.”

Deze vrienden hebben duidelijk hun hart verpand aan Trui en de vereniging. Lenselink droomt alweer van weekeinden weg. “En in de winter klussen. Heel anders dan je studie”. Ook Kreiken roemt het gezamenlijk reizen met de historische Trui: “Het is heel puur zeilen, heel anders dan met moderne zeilboten.” Nijenstein viel eveneens voor de historie die Trui meedraagt, zoals tijdens de Visserijdagen, wanneer ze vissen en varen zoals ze dat ooit met deze boot deden.

Daarom zitten ze nu onder de druipende dekzeilen te klussen. “Puzzelen voor gevorderden”, zegt Nijenstein. Ze moeten vak- en maatwerk leveren, want de nieuwe trog moet perfect passen. Lenselink, Nijenstein en Kreiken genieten van deze grote klus, die heel andere koek is dan het reguliere jaarlijkse onderhoud. Dan wordt de boot leeggehaald. “Slaapmatjes, kastjes, dat soort dingen.” Het hout wordt kaal gekrabd en in de lijnolie en hars gezet, naden worden gebreeuwd (met draden vlas dichtgestopt) en de losse onderdelen worden op De Bolk opgeknapt.Nee, dan deze renovatie. Daarmee zijn ongeveer veertig leden van de Bolk al weken bezig. “Maanden geleden al hebben we het hout uitgezocht”, vertelt Nijenstein. “Eikenhout van 6,8 centimeter dikte met de schors er nog aan. Je koopt eigenlijk plakjes boom.”

Vorige week hebben ze die verzaagd en verlijmd tot de panelen die ze nu gaan plaatsen. “Gisteren hebben we ze in elkaar gezet om te zien of het past en vanmorgen weer uit elkaar gehaald”, zegt Kreiken. Nijenstein schuurt. “We maken de vlakken die we straks lijmen nu stof- en vetvrij.” Lenselink is bezig met de gaten voor de bouten. “Lijmen zou voldoende moeten zijn, maar we draaien er voor de zekerheid ook een paar bouten in.”

Het zijn de slotakkoorden van wat ze zien als een fascinerende opdracht. Nijenstein: “Zoiets als de trog of het middenschip vervangen, is extra leuk. Elke stap moet je bedenken. De geschiedenis napluizen voor hoe je het gaat doen. Willen we ‘m origineel houden? Kan dat? Is er vroeger iets veranderd en kunnen we het weer origineler maken? Welke materialen zijn nodig? Hoe pak je het werk aan? Zo kom je stap voor stap verder. En steeds realiseer je je: ik werk aan een boot die ouder is dan wij en onze ouders.” Lenselink kijkt op. “Wij leiden nieuwe schippers en maten op en geven onze kennis door. Je hoopt dat straks, in 2050, een generatie het werk voortzet als de trog weer moet worden vervangen.” 

Orange LoperTU Delft has been chosen as one of the three finalists for the 2010 Oranje Loper Award, given to the Dutch university that provides its internationals students with the best selection of academic, social and cultural activities during the academic year. A jury will reveal the winner during Nuffic’s Annual Congress on Tuesday March 30. Elco van Noordt, the head of TU Delft’s international office, will give a presentation of TU Delft’s achievements in this area during the congress. “After receiving a warm welcome during our Introduction Week, our international students set to work”, Van Noordt wrote in the brief submitted for this award. “During their stay at TU Delft we take care that their needs are met. We see to it that all facilities open to Dutch students are also open to international students. We also develop and support initiatives aimed at the specific needs of international students.”

Cruise control When a sufficient number of vehicles are equipped with ‘Connected Cruise Control’, chances of congestion and shock waves are considerably reduced. Connected Cruise Control (CCC) is an in-vehicle system that can look beyond the immediate area around a vehicle. A driver using CCC can anticipate traffic flow situations several kilometers downstream. When several vehicles use CCC, congestion and shockwaves (caused by braking actions of multiple vehicles) can be diminished. A consortium of industries and knowledge institutes, led by TU Delft, will work together to introduce CCC within the next couple of years. This project is part of the innovation program High Tech Automotive Systems (Htas), which aims to use advanced technology to reduce congestion and improve traffic safety. The consortium consists of various industries and knowledge institutes, including Clifford, NAVTEQ, NXP, SAM, Technolution, TNO and the three technological universities of Delft, Eindhoven and Twente.

Smart streetlights Intelligent street lighting was one of the winners of the Campus Energy Challenge, a contest for (PhD) students at TU Delft to come up with ideas for a sustainable campus. The contest was part of the university’s plans to save energy, implement renewable energy and use the campus as a living lab for testing energy. Students Chintan Shah, Haibo Zhou and Vijay Rajaraman developed a system of intelligent street lighting, consisting of a sensor and a dimmer to be installed on individual lamp posts and a central control mechanism. At night the street lanterns are dimmed until a cyclist, pedestrian or car arrives, at which point the lights immediately and automatically start to shine at full strength. TU Delft can save up to 30 to 50% on its electricity bill if it implements the intelligent street lighting system. Shah, Zhou and Rajaraman won 2,500 euros for their first prize in the category ‘feasible and effective’.

5x5 projectsWhat would Holland’s historic cities and towns look like today without trains running through and alongside them? Five architects have designed five cities with underground rail tracks. On 26 March the exhibition ‘5x5 projects for Dutch cities’ will open at the Centrum voor Beeldende Kunst in Dordrecht. In this exhibition, a host of famous Dutch architects portray their visions for the city centres of Delft, Dordrecht, Gouda and Leiden.

www.cbk.dordrecht.nl

Innovation awardsThree TU Delft projects have reached the finals of the Philips Innovation Award. The projects are: Energy Plant, a water-spouting windmill; Icy Solutions, a refreshing, therapeutic ice-cold bath designed for athletes; and Daisy, a device that measure stribimus (cross-sightedness) in children. The finals of the Philips Innovation Award will be held on 15 April. 

www.phia.nl

Train toiletsWill TU Delft win this year’s Ignobel prize, the parody of the Nobel Prize given to seemingly ridiculous research? TU Delft researcher Marian Loth (Industrial Design) filmed passengers when they used the toilets in trains. At least half of the people observed did not wash their hands, even when they knew they were being filmed. Loth believes this is because people want to touch as few things as possible in train toilets.

Krijg Delta updates

Click here to unsubscribe