Pulse: ruim 1200 extra plekken op TU-campus

Het nieuwe onderwijsgebouw Pulse krijgt multifunctionele onderwijszalen, projectruimtes en een internationaal eetcafé met terras. Voorjaar 2017 moet het pand in bedrijf gaan.

Aan het voorlopig ontwerp wordt nog gewerkt, maar er komt 4500 vierkante meter extra vloeroppervlak op de campus met in totaal ruim 1200 plekken. Dat bleek maandag bij een overleg tussen het college van bestuur en de studentenraad. Het pand moet ’transparant, licht en duurzaam’ worden en bevat:

• twee multifunctionele zalen voor elk 125 mensen;
  • acht vlakke zalen voor zestig tot honderd mensen;
  • drie projectruimtes voor vijftig mensen;
  • een internationaal eetcafé met terras;
  • informele ontmoetingsplekken;
  • zelfstudieplekken buiten het geroosterd onderwijs om, in de tentamenperiodes, te studeren.

Het was jaren geleden al een grote wens van de TU: een nieuw onderwijsgebouw, toen nog learning centre genoemd. Vorig jaar begon de discussie weer. Het college van bestuur besloot aan de slag te gaan met een strook op de campus van de TU Library via de Aula naar Industrieel Ontwerpen met daarin onderwijsruimtes, zelfstudieplekken, online colleges, ontmoeting, exposities, conferenties, bedrijvendagen en speciale activiteiten.

Onderdeel daarvan was het nieuw te ontwikkelen gebouw Pulse dat op het plein voor de faculteit Industrieel Ontwerpen komt te staan. Aanleiding daarvoor is de groeiende studentenpopulatie (internationale instroom en doorstroom naar masters) en de vraag naar goede onderwijsruimtes voor vooral activerend onderwijs (dat wil zeggen: geen colleges maar bijvoorbeeld studio classrooms), projectonderwijs, begeleide werkvormen en zelfstudie.

Daarbij moest het gebouw toegevoegde waarde hebben voor de campus, in de vorm van horeca, sociale interactie (‘geen doodse zalen loods’, zoals directeur Onderwijs & Studentenzaken Timo Kos het maandag noemde), begeleid onderwijs, onderwijs innovatie zoals de extension school (waarin het online onderwijs is gebundeld) en het onderwijskundig centrum OC Focus, dat training aan docenten geeft.

Het definitieve besluit volgt nog, maar volgend jaar zou het al moeten worden uitgevoerd. Op zijn vraag wat de voordelen van een nieuw gebouw waren boven renovatie van een vleugel van TNW, kreeg de studentenraad maandagmiddag te horen dat de kosten van renovatie niet opwogen tegen nieuwbouw. Bovendien zou de vleugel niet op tijd klaar zijn en geen mogelijkheid bieden voor de gewenste zalen.

De ondernemingsraad heeft formeel adviesrecht. Studentenraadsfractie Lijst Bèta – net terug van een studiereis – liet weten dat Australië voorop loopt in faciliteiten en suggereerde wat foto’s daarvan te delen met de stuurgroep van Pulse.