Proteus-Eretes vreest gehaaste beslissing over Gelatinebrug

Na jarenlange vertraging zet de gemeente Delft vaart achter de aanleg van de Gelatinebrug. Roeivereniging Proteus-Eretes is bang voor gevaarlijke situaties.

De plek waar de Gelatinebrug moet komen. (Foto: Gemeente Delft)

De Delftse gemeenteraad praat donderdag 27 juni over de aanleg en financiering van de Gelatinebrug. Deze nieuwe brug over de Schie ter hoogte van Lijm & Cultuur moet de TU-wijk verbinden met de wijk Voorhof. De Delftse Studenten Roeivereniging Proteus-Eretes vraagt de raad in een brief geen overhaaste beslissingen te nemen. De roeivereniging vreest voor de veiligheid van haar roeiers.

“Wij zijn zeker niet tegen de brug. Wij zijn studenten en zien ook het belang van een goede fietsverbinding op die plek”, zegt Hein Gijsman, vicevoorzitter van Proteus-Eretes in een reactie. “De vorm van de brug is voor ons heel belangrijk. Daar is nog geen beslissing over genomen, terwijl de gemeenteraad nu wel besluit over de financiering. Dat kan betekenen dat er opties worden uitgesloten.”

Proteus-Eretes is vooral bang dat er wordt gekozen voor een brug met brede betonnen pijlers en een smalle vaardoorgang. Dat is volgens Gijsman de goedkoopste optie. “Wij zien het zomaar gebeuren dat er een goedkope brug komt die voor onze roeiers belemmerend is. Er is veel binnenvaart op de Schie. Als onze roeiers slecht zien wat er aan de andere kant van de brug aankomt, levert dat gevaarlijke situaties op. Als de vaardoorgang ook nog smal is, loop je het risico tegen de brug aan te varen.”

Proteus-Eretes maakt zich ook zorgen over de veiligheid op het fietspad naast de Schie. De coaches van de vereniging maken veelvuldig gebruik van dit pad. Om de brug te bouwen, wordt de loskade voor binnenvaartschepen tegenover Lijm & Cultuur verplaatst tot voorbij de Kruithuisweg. “Er blijft een fietspad, maar we weten niet of dat op een veilige manier voor onze coaches te befietsen valt”, zegt Gijsman.

De gemeente Delft is al jaren bezig om de Gelatinebrug te realiseren. Eind 2018 maakte ze bekend dat de aanleg van de brug in 2020 moet beginnen. Nu vraagt het college van burgemeester en wethouders de gemeenteraad om in totaal 13,4 miljoen euro beschikbaar te stellen en daarover versneld te beslissen. Vooral deze haast is voor Proteus-Eretes aanleiding om een brief te schrijven. “Wij hopen dat gemeente even pas op de plaats maakt en goed naar de effecten kijkt”, zegt Gijsman.

De gemeente Delft laat in een schriftelijke reactie weten dat het huidige plan voor de brug een eerste ontwerp is op basis van een wensenlijst. Ook Proteus-Eretes was betrokken bij het opstellen van deze lijst. In het plan staat dat de brug één brede doorvaart krijgt zonder tussenpijlers. Deze wens is afkomstig van Proteus-Eretes. Het beschikbare budget bepaalt hoe het plan verder wordt uitgewerkt. Een onderzoek naar eventuele risico’s is daarna pas aan de orde.

Michiel de Haan / Freelance redacteur