Proteus-Eretes trekt blik op Winterwedstrijden

De Winterwedstrijden luiden het nieuwe seizoen in voor roeiend Nederland. Onder het toeziend oog van twee bondscoaches van de Knrb konden talenten zich dit weekend bewijzen om kans te maken op een plekje in het talentteam – dé manier om uiteindelijk een plekje bij de Olympische Spelen te veroveren.

De race ging over vijf kilometer, tussen maar liefst veertig verschillende roeicategorieën. Een kleine vijftig verenigingen deden mee. Veruit de meeste boten bestonden uit een enkele roeier. Niets is zo belangrijk als een bondscoach die je individuele kwaliteiten ziet.

Proteus-Eretes trok drie keer blik. ,,Een mooie score”, zegt Simone Bleumink, een van de organisatoren. ,,En we hadden geluk met het weer. Wat dat betreft waren het geen echte Winterwedstrijden.”

Nieuw dit jaar was het door studenten ontwikkelde waarnemingsysteem. De gemeten tijd was direct na de finish te vinden op internet. Dat gold ook voor de foto’s die tijdens de wedstrijd gemaakt werden. Verspreid over het gebouw van Proteus-Eretes stonden computers, zodat de aanwezigen alles direct konden bekijken. ,,Er was een grote opkomst,” reageert Bleumink. ,,Er was zelfs een team uit Schotland, dat de wedstrijden als een goede oefening zag voor een wedstrijd in Engeland. Een buitenlandse primeur.”

Naast een weekend van wedstrijden en een bootdoop op zaterdag, was het weekend ook de start voor de Open Roeiweek, waarmee Proteus-Eretes nieuwe leden probeert te werven. Die week duurt nog tot en met vrijdag 7 maart. (GvW)

www.proteus-eretes.nl

Schreeuwende fietsers langs de Schie, afgelopen weekend. Ze deden verwoede pogingen om de roeiers in het water ‘het blik te laten halen’; jargon voor winnen. Een rustige voorjaarswandeling voor de doodgewone Delftenaar zat er even niet in, maar dat had hij kunnen weten. De ‘Winterwedstrijden’ roeien zijn een jaarlijks terugkerend ritueel, georganiseerd door de Delftse roeivereniging Proteus-Eretes.

www.proteus-eretes.nl