Protest docenten tegen flexcontracten

Enkele tientallen docenten protesteerden op 12 mei tegen de vele tijdelijke contracten aan de Nederlandse universiteiten. Met hun demonstratie in Utrecht willen ze druk zetten op de cao-onderhandelingen. Vakbonden en actiegroepen verzetten zich al jaren – en steeds heviger – tegen de ‘flexcultuur’ aan de universiteiten. Veel docenten en postdocs moeten de tijdelijke contracten aan elkaar rijgen en daar hebben ze genoeg van. (Lees verder onder de foto)

qwhsucytvhjj

(Foto: DUB)

De demonstranten overhandigden op het Utrechtse Domplein een symbolisch ‘tijdelijk contract’ aan VU-bestuurder Marcel Nollen, cao-onderhandelaar namens de universiteiten. In de huidige cao, die op 1 april afliep, staan afspraken voor het terugdringen van tijdelijke contracten, maar die gelden alleen voor universitair docenten (UD’s), hoofddocenten (UHD’s) en hoogleraren. De overige docenten en onderzoekers vallen erbuiten. (HOP)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl