Propaedeuse afgeschaft

Worstelen met taal. Deze zomer doen we dat niet alleen op vakantie in het buitenland, maar ook in eigen land. De nieuwe spelling is van kracht, en menigeen probeert nu orde te brengen in de nieuwe regels – en de nieuwe uitzonderingen.

/strong>

Rien Elling, werkzaam als hoofddocent bij de vakgroep communicatie en kennisoverdracht van WTM, biedt de komende maanden hulp: uitknippen en bewaren dus. Reacties of vragen naar: mgm@wtm.tudelft.nl.

Six munce ugo I coodn’t evn spel injuneer … and now I are one!’

Van Ritzen mag u sinds 1 augustus niet meer streven naar een grotere wetenschappelijke produktie en een beter studeerbare propaedeuse. Productie en propedeuse zijn voortaan de termen waar het om draait. Wel mag u vanaf die datum naast onderzoeksplannen ook onderzoekplannen indienen, op voorwaarde dat u de s dan ook niet uitspreekt.

Ziedaar de nieuwe spelling in een notendop (jawel, met n). Moet u zich daar iets van aantrekken, binnen een instelling waarin outputmodellen het al lang hebben gewonnen van productiviteitsberekeningen? Officieel wel, want de nieuwe spelling is verplicht voor overheid en onderwijs. Ook Delta is dus ‘om’: de redactie doet haar uiterste best de nieuwe voorschriften toe te passen. Alleen in uw vrije tijd mag u spellen zoals u zelf wilt.

,,Goed”, zult u als rechtgeaard ingenieur (in spe) zeggen. ,,Geef dan maar de nieuwe norm, het liefst on line, dan houd ik me daar wel aan.” Helaas, was het maar zo simpel. Het Groene Boekje (zoals de spellingnorm heet) is inmiddels wel op diskette verkrijgbaar, maar het gigo-principe (garbage in – garbage out) zorgt ook hier voor problemen. Gehaaste taalkundigen, eigenwijze ambtenaren en op winst beluste uitgevers hebben het de taalgebruiker niet gemakkelijk gemaakt. Het Groene Boekje bevat fouten, inconsequenties en onduidelijkheden. Sommige daarvan zijn sluipend verbeterd in bijdrukken, maar inmiddels is een beperkte erratalijst verschenen. Wie het Groene Boekje echter naast de nieuwste Dikke Van Dale legt, of de Spellinggids van Wolters en Van Dale (het Rode Boekje), stuit op een groot aantal verschillen.

Voor TU-medewerkers en studenten die het spoor bijster zijn, verschijnen de komende tijd wat adviezen in deze rubriek. Volgende week: waarom de Belgen de strijd om de k verloren hebben.

Six munce ugo I coodn’t evn spel injuneer … and now I are one!’