Wetenschap

Proof of concept: 24 onder zoekers krijgen Europese beurzen

Ruim 3,5 miljoen euro ontvingen onderzoekers van Nederlandse universiteiten afgelopen jaar van de Europese onderzoeksraad ERC.

Een van de ontvangers van de ERC proof of concept-beurs is Andrea Caviglia (Kavli Instituut). (Foto: Marjolein van der Veldt)

Met in totaal 24 proof of concept-beurzen eindigt ons land op de tweede plaats. Alleen het Verenigd Koninkrijk wist met 34 beurzen meer geld te bemachtigen dan Nederland.

Wetenschappers die eerder subsidie van de ERC ontvingen, kunnen dankzij deze beurzen verkennen of er commerciële of maatschappelijke toepassingen voor hun onderzoek zijn.

Zo ontwikkelde de Leidse chemicus Sylvestre Bonnet een door licht geactiveerde vorm van chemotherapie. Met de ERC-beurs ter waarde van 150 duizend euro zal hij onderzoeken of deze therapie gebruikt kan worden voor het genezen van oogkanker.

Blue%20Office%20Table%20Congratulations%20Poster.jpg

Verdeling van ERC beurzen voor Nederlandse universiteiten.

Twee beurzen voor TU Delft

Op de TU Delft ontvingen afgelopen jaar twee wetenschappers een proof of concept-beurs: Serge Hoogendoorn (Civiele Techniek en Geowetenschappen) en Andrea Caviglia (Kavli Instituut voor Nanoscience).

De beurzen, die 150 duizend euro bedragen, staan open voor houders van ERC-beurzen en worden bijvoorbeeld gebruikt voor het vastleggen van intellectuele-eigendomsrechten, het onderzoeken zakelijke kansen of uitvoeren van technische validaties.

In 2019 heeft de ERC 200 beurzen toegekend, voor een totaalbedrag van 30 miljoen euro. Van alle aanvragen werd 40 procent gehonoreerd.

HOP, Evelien Flink / Delta, Marjolein van der Veldt

HOP Hoger Onderwijs Persbureau