Promoveren in tijden van corona: TU stelt richtlijn op

Het coronavirus kan gevolgen hebben voor promotie-ceremonies. De TU Delft heeft daarom een richtlijn opgesteld. Een eerste promotie vond al plaats achter gesloten deuren.

Door de coronacrisis lopen promovendi vertraging op die niet altijd in te halen is. (Foto: Sam Rentmeester)

Die gesloten deuren waren er niet om het virus weg te houden, maar om in alle rust een inbelverbinding tot stand te brengen met drie leden van de promotiecommissie. Zij konden of wilden uit voorzorg niet uit het buitenland naar Delft reizen. Onder hen een Italiaan die de functie van tweede promotor had.

Het betrof een promotie van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen, genaamd ‘atomistic simulations of nickel-titanium shape-memory alloys’ op  donderdag 5 maart. Volgens conrector Peter Wieringa, hoofd van de Graduate School, zijn inbelverbindingen niet altijd stabiel. “Achter gesloten deuren kun je dan net wat gemakkelijker overleggen.” Een uitzondering werd gemaakt tijdens een deel van de ceremonie, voor familieleden van promovendus P. Srinivasan die speciaal uit India naar Delft waren gekomen.

“Dit zal de komende weken wel vaker voorkomen”, verwacht Wieringa. De TU Delft heeft daarom een richtlijn opgesteld voor het scenario dat een promovendus in verband met het coronavirus niet bij zijn of haar eigen promotie aanwezig kan zijn, en voor het scenario dat leden van de promotiecommissie niet kunnen komen.

In het eerste geval zal de ceremonie worden verplaatst. In het tweede geval zal de TU inbelverbindingen mogelijk maken. Net als bij de promotie van afgelopen donderdag kan het dan zijn dat er geen ruimte is voor publiek. “Het blijft maatwerk leveren”, aldus Wieringa.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl