Opinie

PROMOVEREN

In de afgelopen jaren is de populariteit onder de studenten van de TU Delft voor het promoveren sterk afgenomen. Deze ontwikkeling is allesbehalve wenselijk.

Onderzoek vormt namelijk een essentieel onderdeel van de TU Delft en voor een groot deel dragen de promovendi daaraan bij. Gezien de nieuwe ambitieuze visie van de TU Delft om een topuniversiteit te worden die ‘research driven’ is, is het zeer wenselijk om als TU Delft te erkennen dat deze promovendi erg belangrijk zijn. Op dit moment wordt er weinig aandacht besteed aan het promoveren. Hierdoor mist de TU Delft de mogelijkheid om de uitdaging die het onderzoek wel degelijk biedt onder de aandacht te brengen van haar eigen studenten en medewerkers.

De voornaamste reden voor de lage populariteit van promoveren is dat promovendi het imago van een nerd hebben. Daarnaast denkt de student dat de carrièreperspectieven na promotie niet rooskleurig zijn. De praktijk wijst echter uit dat het juist een enorme uitdaging is om te promoveren met vele sociale contacten in zowel binnen- als buitenland. Eenmaal gepromoveerd is het bedrijfsleven uitermate geïnteresseerd. Sterker nog, er is een ontwikkeling gaande in de industrie waaruit blijkt dat er steeds meer waarde gehecht wordt aan specialisatie. Bij sommige bedrijven is dat zelfs een vereiste om in een kaderfunctie terecht te komen. Voor de TU Delft en haar studenten zou het dus zeer wenselijk zijn om meer inzicht te krijgen in het hoe en wat van het promoveren aan de TU Delft en wat misschien nog wel belangrijker is voor de Delftse student: laat zien wat er allemaal voor interessant onderzoek plaatsvindt aan de TU Delft.

.aut Constantijn Berning, ORAS-Studentenraadsfractie

In de afgelopen jaren is de populariteit onder de studenten van de TU Delft voor het promoveren sterk afgenomen. Deze ontwikkeling is allesbehalve wenselijk. Onderzoek vormt namelijk een essentieel onderdeel van de TU Delft en voor een groot deel dragen de promovendi daaraan bij. Gezien de nieuwe ambitieuze visie van de TU Delft om een topuniversiteit te worden die ‘research driven’ is, is het zeer wenselijk om als TU Delft te erkennen dat deze promovendi erg belangrijk zijn. Op dit moment wordt er weinig aandacht besteed aan het promoveren. Hierdoor mist de TU Delft de mogelijkheid om de uitdaging die het onderzoek wel degelijk biedt onder de aandacht te brengen van haar eigen studenten en medewerkers.

De voornaamste reden voor de lage populariteit van promoveren is dat promovendi het imago van een nerd hebben. Daarnaast denkt de student dat de carrièreperspectieven na promotie niet rooskleurig zijn. De praktijk wijst echter uit dat het juist een enorme uitdaging is om te promoveren met vele sociale contacten in zowel binnen- als buitenland. Eenmaal gepromoveerd is het bedrijfsleven uitermate geïnteresseerd. Sterker nog, er is een ontwikkeling gaande in de industrie waaruit blijkt dat er steeds meer waarde gehecht wordt aan specialisatie. Bij sommige bedrijven is dat zelfs een vereiste om in een kaderfunctie terecht te komen. Voor de TU Delft en haar studenten zou het dus zeer wenselijk zijn om meer inzicht te krijgen in het hoe en wat van het promoveren aan de TU Delft en wat misschien nog wel belangrijker is voor de Delftse student: laat zien wat er allemaal voor interessant onderzoek plaatsvindt aan de TU Delft.

.aut Constantijn Berning, ORAS-Studentenraadsfractie

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.