Promovendi op het podium bij Hoe?Zo! Show

Wat bezielt promovendi om in een provinciestad op te treden voor een theaterzaal vol schoolkinderen? “Man, het is het leukste aan mijn hele PhD”, zegt Ruben Boot.

Ruben Boot (links) doet graag mee aan het kindertheater over wetenschap Hoe?Zo! (Foto: Hoe?Zo! Show)

Van Alphen aan de Rijn tot aan Zaltbommel toert de Hoe?Zo! Show van februari tot april door het land. Universiteitssteden worden gemeden – daar hebben kinderen voldoende andere mogelijkheden om met wetenschappers in contact te komen, is het idee. Op het podium staan, behalve presentator Boy Vissers (experimentator bij Quest), telkens vijf promovendi uit een groep van in totaal vijftien.

Voor de kinderen in de zaal (groep 6, rond de 10 jaar oud) is het theaterbezoek een feestelijke afsluiting van vier lessen over basisprincipes van de wetenschap, zoals gestructureerd werken en het belang van open vragen. De eerste groep stroomt om half tien het theater in, vaak komen er nog twee voorstellingen achteraan.

Met vragen over fietsen door de regen, vieze scheten en brandend schuim pakt Boy Vissers geroutineerd de aandacht van het jonge publiek. Tijdens de voorstelronde vertellen de vier promovendi van dienst in een 2-minuten-pitch iets over hun onderzoek.

Voor de beide Delftse promovendi ligt het onderwerp in de (nano)biologie (faculteit Technische Natuurwetenschappen). Céline Cleij onderzoekt het ontstaan van het leven door te werken (met vele anderen) aan een kunstmatige levende cel. Ruben Boot onderzoekt de mechanica van metastasecellen (tumorcellen die zich door het lichaam verspreiden).

Waarom bestaan wij?
Waarom plakt lijm niet aan de fles maar wel aan papier? Waarom is water vloeibaar? Waarom zijn zeepbellen rond? Waarom zijn er zoveel verschillende talen op de wereld? En: waarom bestaan wij? Zo maar een greep van vragen die bij het laatste optreden aan bod komen.

Dankzij een flinke spreiding in achtergrond (astronomie, genetica, psychologie, geologie, biofysica) kan het panel de meeste vragen van de kinderen wel aan. De meeste vragen zijn spontaan, enkele zijn als belangrijkste vraag uit de klas ingediend.

Promovendi hebben enkele minuten de tijd om zich in te lezen op een iPad en een attribuut uit de kast te trekken aan de hand waarvan ze de vraag kunnen beantwoorden. Uiteindelijk moeten promovendi minimaal vijf van de zes vragen goed beantwoorden. Lukt dat niet, dan moeten ze voor straf een dansje maken. “We eindigen altijd wel met een dansje”, lacht Ruben.

(tekst gaat verder onder foto)

Céline Cleij aan de microfoon. (Foto: Hoe?Zo! Show)

Promovendi zijn druk met onderzoek en onderwijs. Waarom doen ze dit ernaast? “Het is het leukste van mijn hele promotietraject”, zegt Ruben. “Ik had altijd al een passie voor wetenschapscommunicatie, en ik stond als hobby al op de planken. De Hoe?Zo! Show brengt voor mij alles samen.”

Voor Céline staat de nieuwsgierigheid voorop. “Als kind kon ik alles vragen aan mijn vader, die chemicus is. Over de bergen en de natuur – hij wist er meestal wel een verhaal over te vertellen. Ik wil graag dat kinderen wetenschap interessant gaan vinden en ze stimuleren om met vragen te komen, net als ik altijd heb gedaan.”

• Eén van de shows is ook voor volwassenen toegankelijk: op 26 maart in Tivoli, Utrecht. Meer informatie op de website hoezoshow.nl.
  • Behalve de naam deelt de Hoe?Zo! Show niets met de gelijknamige radio- en televisieactiviteiten van Teleac van een kleine 20 jaar geleden.
Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl