​Prometheus is terug

Vier jaar na de diefstal van het beeld van Prometheus is de mascotte van de TU Delft weer terug op de campus.
Hij die volgens de Griekse mythologie het vuur van de goden stal en aan de mensen gaf, werd in januari 2012 zelf gestolen.

Bruut van zijn sokkel gezaagd vlakbij de Aula en de faculteit Technische Natuurwetenschappen.

De TU deed aangifte en schreef een paar maanden later een ontwerpwedstrijd uit voor een nieuw beeld van Prometheus. Willem Jager, projectmanager bij de dienst Onderwijs en Studentenzaken, won die met een ontwerp waarin de contouren van het beeld zijn gesneden uit een plaat Cortenstaal. Het gat in de plaat symboliseerde de leegte na de diefstal. Van alle ingezonden ontwerpen vond de jury onder leiding van rector Karel Luyben dit het meest ‘hufterproof’.

Toen bijna twee jaar na dit ontwerp het beeld er nog niet was en de ondernemingsraad zich afvroeg waar het bleef, gaf collegevoorzitter Dirk Jan van den Berg als verklaring voor het oponthoud dat de nazaten van de kunstenaar die het originele beeld heeft ontworpen, ‘zich niet van hun meest soepele kant’ lieten zien.

Er rustte nog steeds auteursrecht op het gestolen beeld van Ludwig Oswald Wenckebach, die van 1935 tot 1962 bijzonder hoogleraar boetseren was bij de faculteit Bouwkunde. Het ontwerp was weliswaar geen replica van het beeld, maar wel sterk afgeleid van het origineel dat de TU in 1953 kreeg.

Met de plaatsing van de nieuwe Prometheus lijkt er in ieder geval een eind te zijn gekomen aan die impasse. Aanstaande vrijdagmiddag rond 14.15 uur zal rector Luyben het beeld officieel onthullen.