‘Projecties op elektronische borden straks beter’

Nog voor het nieuwe collegejaar moeten er goed leesbare elektronische schoolborden hangen bij 3mE. Docenten en studenten konden alternatieve apparatuur zelf testen op donderdag 28 juni.

De testen vonden plaats in drie sessies van een half uur en trokken in deze tentamenweek vooral medewerkers. Zij kregen een stemkastje om vier verschillende soorten presentatiesystemen te testen op scherpte, kleur en vervorming. Deelnemers konden die een cijfer geven van 1 tot 9, waarbij 1 stond voor de laagste waardering.

Dat leek voor sommigen niet mee te vallen. Bij het vertonen van de eerste Excel- en PowerPointsheets en Smartboardprojecties vroeg een medewerker of hij ook de andere drie systemen mocht zien voordat hij zou oordelen. Alles is immers relatief. Maar dat was volgens ict-medewerker Piet van der Zanden niet de bedoeling.

Bij de eerste test van de elektronische borden in zaal A bleek het te gaan om het huidige projectiesysteem. Dat werd in de zomer van 2010 geïnstalleerd bij de renovatie van de collegezalen van 3mE en Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica, maar voldeed van begin af aan niet.

De elektronische borden bestaan uit vier delen waarop vier beamers informatie projecteren. Dat levert echter knikken in het beeld op als de vier beamers gezamenlijk één beeld projecteren. Ook worden de borden niet egaal belicht en zijn ze achterin niet te lezen. Dat bleek donderdag ook maar weer eens tijdens de eerste test. Er vielen scores van 1 punt.

Voor de alternatieve projecties verhuisden de deelnemers naar de kleinere collegezaal D. Het volgende testsysteem oogt al beter verlicht. Ook bij de projectie van het smartboard. Dan testsysteem C: “Denk aan de praktijk: u wilt het binnen uw onderwijs gebruiken”, memoreert Van der Zanden. “Is dit de duurste?”, vraagt iemand, kennelijk geïmponeerd. Bij het laatste systeem vraagt een ander of er even scherp gesteld kan worden.

Na alle projecties kunnen de deelnemers hun voorkeur voor een van de vier testsystemen kenbaar maken. ‘C’ klinkt het her en der in de zaal. Helder: de meerderheid kiest er duidelijk voor.

Tot slot toont Van der Zanden projecties afkomstig van twee verschillende documentcamera’s. In beeld zijn een kop en schotel op een A4-tje met tekst. Het ene beeld is haarscherp, het andere beeld is donkerder, vervormd en onscherp en blijkt afkomstig van de camera die nu in lessen wordt gebruikt.

De huidige camera hangt hoog in de zaal boven de kop en schotel en moet daarom inzoomen. De andere camera is dichter op de kop en schotel ingesteld en wint met gemak.

Na afloop zegt Van der Zanden desgevraagd dat de projecties ‘straks alleen maar beter zullen worden’. “Dat is zeer bemoedigend voor het gebruik van het smartboard.” Uit een enquête van anderhalve maand geleden blijkt namelijk dat studenten in meerderheid het traditionele krijtbord graag vervangen zien door een geprojecteerd smartboard.

‘Elektronische borden voldoen niet’