Programmering à la Endemol

Dus vijftien inch beeldscherm aan en voeten op het bureaublad: er is Campus-tv.

Maar waarom zou iemand de driezitsbank en de afstandbediening verruilen voor een ongemakkelijke bureaustoel en een klein scherm? ,,Die manier van tv-kijken is al niet meer zo ongebruikelijk”, relativeert Campus-tv redactielid Hans op het Veld ,,De grote studentencomplexen hebben vaak een hele reeks speelfilms op het netwerk, en die moet je ook via de computer kijken. Ik ben wel benieuwd of de programmering werkt, of mensen niet halverwege afhaken.”

Zelf heeft hij het eindresultaat nog niet gezien. Afgelopen vrijdag zijn de laatste opnames gemaakt. De makers hopen de kijkers anderhalf uur aan hun computerscherm te kluisteren met ‘een programmering à la Endemol’. Dat betekent van tevoren vastgestelde percentages amusement, reportages enzovoorts. Groot verschil: ,,Er is geen reclame, geen plaspauzes dus.”

De uitzending wordt door de TU Delft gebruikt als capaciteitsproef van het netwerk naar de studentencomplexen. Wie niet de snelle verbinding van Krakeelhof of Oudraadtweg bezit zal behalve wat schokkerige beelden weinig meekrijgen van de uitzending. Maar een test is een test, dus misschien zien zelfs de bewoners van de grote studentencomplexen helemaal niets. ,,Hoe groot de kans is dat het misgaat weet ik eerlijk gezegd niet.”

De onderwerpen zijn onmiskenbaar TU. ,,De doelgroep bestaat uit TU-studenten. Dat is een duidelijke afbakening.” Wie vanavond inlogt op www.tv.tudelft.nl ziet reportages over ict in het onderwijs en over het masterplan voor de TU-wijk, een kookrubriek en een debatingtoernooi. Verder is er een spelshow en de trailer van een in Delft opgenomen ‘Derrick’-aflevering. Op de van ‘Klokhuis’ bekende wijze zijn de programma’s met sketches aan elkaar gebreid.

Eenmalig?

In Twente bestaat een soortgelijk initiatief: fluim.tv. Zij zenden niet uit via internet, maar via de regionale omroep. Op het Veld: ,,Er zijn meer verschillen. Wij hebben een heel Delftse aanpak, met van tevoren bedachte formats en vaste programmaonderdelen. In Twente sturen ze gewoon iedere week ergens een camera op af.”

Het initiatief voor de uitzending kwam van de TU zelf. Zij benaderden Unicast, een ondervereniging van de DSB die tijdens de Owee een radioprogramma verzorgde. Voor een radioprogramma duw je gewoon iemand een microfoon onder zijn neus, maar tv is andere koek. ,,Het beeld moet blijven boeien. Tv is een gevecht om de kijker. Het moet snel en je kunt geen dingen herkauwen.”

Uiteindelijk is een heel scala aan onderverenigingen en gezelschappen bij het project betrokken waaronder de filmclub van het DSC, een cabaretgroep van Jansbrug en toneelgezelschap’Withlof’. Op het Veld: ,,Voldoende toneelspelers vinden was niet gemakkelijk. Technici waren er wel in overvloed.”

Blijft het bij een éénmalige netwerktest of wordt Campus-tv een terugkerend programma? ,,Dat is nog niet bekend. We hebben het wel bedacht en uitgevoerd als een programma dat vaker wordt uitgezonden. Dat is ook veel leuker, want dan kun je series maken of iets van een soapprogramma.”

Campus-tv: uitzending donderdagavond, via www.tv.tudelft.nl

Het spelletje Hints, een tenenkrommende film met Robin Williams en een freakshow met Reinout Oerlemans. Nee, tussen negen en tien vanavond is er echt niets op tv. Dus vijftien inch beeldscherm aan en voeten op het bureaublad: er is Campus-tv.

Eenmalig?

Campus-tv: uitzending donderdagavond, via www.tv.tudelft.nl