Proefschrift waardeloos, doctorstitel niet

Dissertaties die zijn geschreven op basis van door Diederik Stapel aangeleverde gefingeerde data, kunnen niet langer onderdeel uitmaken van de wetenschap. Dat adviseert de commissie-Levelt die de fraude van de ex-hoogleraar onderzocht.

Universiteiten moeten openbaar maken om welke proefschriften het gaat, zodat duidelijk is dat de onderzoeksbevindingen niet langer kunnen doorgaan voor wetenschap. “Dat is heel erg voor de auteurs. Die moeten constateren dat hun mooie dissertatie niet meer zo mooi is”, aldus commissievoorzitter Levelt.

Veertien proefschriften zijn verdacht, omdat in de onderzoeken gebruik is gemaakt van door Stapel aangeleverde data. Of ze allemaal waardeloos zijn moet nog blijken.

De betreffende promovendi zullen hun doctorsgraad niet verliezen, zei rector magnificus Philip Eijlander tijdens de persconferentie. Zij zijn “te goeder trouw” en hebben laten zien dat de doctorstitel hebben verdiend: ze kunnen zelfstandig onderzoek uitvoeren.

Eén promovenda van Stapel zou op 7 oktober promoveren, maar haar promotie is op eigen verzoek uitgesteld toen de fraude aan het licht kwam. Als blijkt dat de dissertatie is gebaseerd op valse data, wil ze haar promotie later afronden met nieuw onderzoek, zei Eijlander. “Wij willen kijken of we die onderzoekstijd kunnen compenseren.”

Of de Universiteit van Tilburg, waar Stapel sinds 2006 hoogleraar sociale psychologie was, een schadevergoeding gaat eisen van de fraudeur moet nog blijken. “Dat hangt af van de eindbevindingen van de commissie”, zei Eijlander.

Als Stapel meewerkt aan het onderzoek, denkt Levelt nog een maand of drie nodig te hebben. In het andere geval zullen statistische experts daar veel langer mee bezig zijn.

Ter Horst (1952) was vanaf 2007 minister van binnenlandse zaken voor de PvdA in het vierde kabinet Balkenende, tot haar partij afgelopen jaar uit de regering stapte en er nieuwe verkiezingen kwamen. Ze wilde toen niet op de kieslijst voor de Tweede Kamer.

Onderzoeker
Ze studeerde psychologie en werkte vanaf 1977 vijftien jaar lang als docent en onderzoeker bij de vakgroep Sociale Tandheelkunde van het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA). ACTA is een samenwerkingsverband tussen de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit.

Bestuurder
Binnen de UvA was Ter Horst twee jaar lang voorzitter van de universiteitsraad. Van 1986 tot 1992 zat ze in de gemeenteraad van Amsterdam. Twee jaar later werd ze daar wethouder. In 2001 verhuisde ze naar Nijmegen, waar ze burgemeester werd.

Opstand
Na de verkiezingen voor het Europese parlement, waarin de PvdA werd gehalveerd en de PVV forse winst boekte, pleitte ze in Vrij Nederland voor een opstand van de elite: “Waar ik op dit moment naar snak is dat de intellectuele elite van Nederland in opstand komt. Dat er een tegenbeweging op gang komt van mensen die zeggen: we hebben genoeg van de vergroving, de samenleving die extreem rechts propageert is niet het Nederland waarin wij willen leven. Hun stem hoor ik te weinig.”

Manifest
Haar voorganger Doekle Terpstra deed eerder een soortgelijke oproep in zijn manifest ‘Benoemen en bouwen’. In 2008 bemiddelde Terpstra in het conflict tussen Ter Horst en de politiebonden over een nieuwe cao.