Proef met virtuele masters

Het virtueel onderwijs komt er aan: de faculteiten Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek (L&R) en Techniek, Bestuur en Management (TBM) bieden volgend jaar elk vijf online mastervakken aan.

Met dit experiment wil de TU wereldwijd niet alleen studenten maar vooral ook professionals bereiken die hun kennis willen opvijzelen. Zij kunnen hierdoor onafhankelijk van tijd en plaats studeren met begeleiding, toetsing en mogelijk certificering.

De faculteit L&R gaat online varianten maken van de mastervakken advanced structural analysis, buckling of structures, structural modeling, advanced design and optimalization of composite structures I en introduction to adaptive aerospace structures.

Het betreft kernvakken uit een masterprofiel voor het ontwerpen en optimaliseren van lichtgewicht constructies. Studenten op stage of in een uitwisselingsprogramma kunnen deze vakken dan online volgen. Ingenieurs die nog zijn opgeleid met aluminium als ontwerpmateriaal voor vliegtuigen leren zo over de huidige materialen: composieten.

Het is de bedoeling dat volgend jaar september maximaal veertig studenten deze vakken online en in een vaststaande volgorde en periode volgen. Voor elk vak wil L&R een online community op blackboard opzetten waarbinnen studenten elkaar feedback kunnen geven.

Verder wil L&R onder meer gebruikmaken van collegeopnames, videoinstructies en simulaties, interactieve textbooks en filmpjes, online spreekuren, live twitterfeeds en voor mondelinge tentamens mogelijk skype en webcams.

TBM gaat online varianten maken van vijf vakken uit de master engineering & policy analysis. Het gaat om principles of policy analysis, policy and strategy models, policy analysis of multi-actor systems, technology development & impact assessment en continuous systems modeling.

In deze master ligt de nadruk op het analyseren en oplossen van complexe technologische vraagstukken waarbij verschillende belanghebbenden met conflicterende doelen een rol spelen. De master wordt onder meer aangeboden als double degree programma met de Harbin University of Technology (HIT) in China.

De master maakt ook deel uit van de zogeheten Erasmus Mundus masters in Economics and Management of Network Industries (EMIN), waarvoor de EU felbegeerde studiebeurzen beschikbaar stelt. De TU werkt hierbij samen met universiteiten in Madrid en Parijs en verstrekt een double degree.

Met de vijf online varianten richt TBM zich op studenten die om financiële of andere redenen (nog) niet naar Delft kunnen komen om vakken te volgen voor deze double degrees. Verder richt de faculteit zich op mensen die keuzevakken willen volgen en op professionals die kennis willen opdoen voor hun praktijkvoorbeelden.

Uniek is dan ook dat studenten samenwerken aan een praktijkopdracht die de professionals inbrengen. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten: de professional krijgt feedback op zijn concrete probleem en de andere studenten werken met praktijkvoorbeelden. Toetsing van groepsopdrachten vindt plaats via peer review, daarnaast moeten deelnemers een essay schrijven.

TBM wil in totaal honderd online deelnemers (twintig per vak) trekken, van wie er tachtig slagen of een bewijs van deelname ontvangen. Ook wil de faculteit dat elk van de online vakken per jaar door tweeduizend unieke bezoekers worden bekeken.

De faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen werkt een plan uit om een virtuele masteropleiding watermanagement aan te bieden.

Online onderwijs is een van de speerpunten in het beleidsplan Onderwijs & Technologie 2011-2014 van de TU Delft.

Meer informatie:

Ir. Joost Groot Kormelink (projectleider strategische vernieuwing) J.B.J.GrootKormelink@tudelft.nl (015) 2783260

Dr.ir. Gillian Saunders (projectleider L&R) G.N.Saunders@tudelft.nl

(015) 2785369

Heijne begon in 1997 als een van de directeuren van de bibliotheek van de TU. In 1999 werd ze adjunct-directeur en in 2001 directeur. In een tijd van voortschrijdende digitalisering heeft ze onder meer het TU Datacentrum en het Library Learning Centre gerealiseerd, maar na tien jaar directeur te zijn geweest zegt ze dat het ‘gezond is om mobiel te blijven’.

Samenwerken met de openbare bibliotheeksector deed Heijne al door met DOK Delft de conferentie Ugame-Ulearn te organiseren. Ook heeft ze ervaring met bibliotheekinnovatie bij Geac en SURFnet, het computernetwerk voor hoger onderwijs en onderzoek.

Bestuurlijk is Heijne al sinds 2005 actief als voorzitter van de UKB, het samenwerkingsverband van Universiteitsbibliotheken en de Koninklijke Bibliotheek. Tevens is zij sinds 2010 voorzitter van FOBID, een samenwerkingsverband van landelijke bibliotheekorganisaties, en is ze lid van de stuurgroep van het consortium Gemeenschappelijke Informatie Infrastructuur.

Ten slotte is ze in diverse functies verbonden aan het werk van SURF foundation en was ze eerder penningmeester en voorzitter van International Association of Scientific and Technological University Libraries.