Proef met gratis tampons en maandverband op campus

TU-studenten en medewerkers kunnen de komende tijd bij vier servicepunten gratis noodpakketjes tampons en maandverband krijgen. Het gaat om een proef.

Bij de servicebalies in vier TU-gebouwen kun je noodpakketjes met tampons en maandverband krijgen. (Foto: Marjolein van der Veldt)

Sinds 1 maart verstrekt de TU Delft noodpakketjes met daarin tampons of maandverband. De producten zijn tijdelijk gratis verkrijgbaar bij de servicebalies van Bouwkunde, Industrieel Ontwerpen, Pulse en The Fellowship.

“Het is vervelend als je onderwijs moet missen omdat je onverwacht ongesteld bent geworden, en geen tampon of maandverband bij je hebt”, zegt studentenraadslid Rutger Blijleven (Oras).

Hij pleit sinds september vorig jaar voor de verspreiding van gratis menstruatieproducten op de universiteit. “Je wilt van de campus een fijne plek maken, voor iedereen. Als we dat ook maar een beetje kunnen ondersteunen, moeten we dat doen.”

Om het college van bestuur (cvb) van die noodzaak te overtuigen, maakte Blijleven samen met studieverenigingen Stylos (Bouwkunde) en ID (Industrieel Ontwerpen) – die al met het onderwerp bezig waren – een plan van aanpak dat hij aan vice-rector magnificus Rob Mudde presenteerde. Het cvb stemde daarop in met een pilot op de vier eerder genoemde locaties.

‘Je wilt van de campus een fijne plek maken, voor iedereen’

“De vier gebouwen zijn zorgvuldig gekozen”, vertelt Blijleven. “Bouwkunde en IO omdat de studieverenigingen nauw betrokken waren bij het vooronderzoek, Pulse omdat het een generiek gebouw is met ruime openingstijden en Fellowship om zo het zuidelijke deel van de campus te bedienen.”

Evaluatie
De proef duurt tot de zomer en wordt begin juli geëvalueerd. Belangrijke input voor de evaluatie zijn de uitkomsten van een online gebruikersenquête. Deze vraagt wat studenten en medewerkers vinden van het initiatief.

Blijleven: “In de toiletgroepen op de proeflocaties hangen posters met een QR-code naar de vragenlijst. Zo bereiken we niet alleen de gebruikers, maar ook de niet-gebruikers. Tot nu toe is die verdeling fiftyfifty en zijn de reacties positief.”

Toch ziet TU-coördinator dienstverlening Marga van Hagen – nauw betrokken bij de pilot – al verbeterpunten. “Op dit moment zijn de pakketjes in plastic verpakt, daarvoor zoeken we een duurzaam alternatief. Dat geldt ook voor de producten zelf. Voor deze pilot hebben we reguliere tampons en maandverband ingekocht bij een groothandel, maar onze voorkeur gaat uit naar een biologische variant.”

Drempel
Is het niet ongemakkelijk om bij een servicebalie naar tampons of maandverband te vragen? Blijleven en Van Hagen vinden van niet.

‘We denken soms te makkelijk over menstruatie-armoede’

“Alle servicepuntmedewerkers zijn op de hoogte van de pilot. Van hen hebben we geen dergelijke signalen ontvangen”, aldus Van Hagen. “Als mensen dit toch als drempel ervaren, zal dat uit de enquête naar voren komen.”

Is een kastje met menstruatieproducten zoals op de Vrije Universiteit Amsterdam een optie? Daar verstrekt studentenvakbond SVRU gratis tampons en maandverband aan iedereen die dat nodig heeft. In noodgevallen, maar ook als je geen geld hebt om de producten zelf te kopen.

Blijleven: “Op dit moment zitten er drie tampons of maandverbanden in een zakje. In principe genoeg om die dag geen onderwijs te hoeven missen. Wij hebben de keuze gemaakt om geen kastjes te plaatsen, zodat mensen geen persoonlijke voorraad aanleggen. De universiteit vindt het nog lastig om wat dit betreft volledige verantwoordelijkheid te nemen. Dit is een goed compromis om in ieder geval verantwoordelijk te zijn voor wat er op de campus gebeurt.”

Toch ziet Van Hagen een opening: “We denken soms te makkelijk over menstruatie-armoede. Als uit de enquête blijkt dat dat binnen onze gemeenschap speelt, vind ik dat een heel goed argument om het er tijdens de evaluatie over te hebben.”

• De proef loopt tot de zomer en wordt bij een positieve evaluatie mogelijk verlengd. Wil jij je mening geven over de pilot, vul dan hier de online vragenlijst in.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl