Proef met blended leren

De faculteit Techniek, Bestuur en Management (TBM) voert volgend jaar blended learning in bij haar bachelor technische bestuurskunde. Belangrijkste doel is het verhogen van het studiesucces.

Blended learning is een systematische mix van face-to-face onderwijs en online onderwijs. Het kan daarbij gaan om bijvoorbeeld video-instructies, multimediaal lesmateriaal en online spreekuren en toetsen. Binnen de TU gebeurt dat al regelmatig op vakniveau, maar TBM wil het nu systematisch integreren in haar curriculum.

De faculteit wil bij haar bachelor vanaf collegejaar 2013-2014 onder meer intensiever gebruikmaken van serious games, video’s en animaties. Studenten kunnen daarbij zelf ook onderwijsmateriaal creëren door bijvoorbeeld een toepassing te illustreren of een praktijkvoorbeeld uit te werken.

Met social media als Facebook in combinatie met de online introductiemodule technische bestuurskunde wil de faculteit aanstaande studenten alvast binden. Via een gebruikersonderzoek wil TBM bepalen hoe dit beste te doen.

Om docenten inspiratie te geven voor blended learning maakt de faculteit een gids met best practices en beschikbare manieren om ict toe te passen. Voorbeelden zijn digitale toetsen, Video2Learn (instructievideo’s), collegerama, interactie in de collegezaal, social media, het gebruik van wiki.tudelft.nl, serious games en simulaties, beoordeling van studenten door studenten (peer review) en het gebruik van software gericht op brainstorms.

Het idee achter blended learning is dat ict studenten beter kan activeren. Door meer online te doen zouden contactmomenten effectiever kunnen zijn met meer ruimte voor vragen, discussie en diepgang. Het gebruik van ict zou tevens de werkdruk van docenten verlagen door de inzet van digitale testen, opnames van colleges en uitleg via weblectures.

TBM ziet de invoering van het modulair onderwijs (onderwijs in blokken van twee tot drie vakken) in 2013 als uitgelezen kans voor deze proef, waarvoor een ton beschikbaar is. De faculteit wil dat in 2017 zeventig procent van de herinschrijvers de bachelor binnen vier jaar haalt.

Ook de faculteit Industrieel Ontwerpen heeft een plan ingediend voor een proef met blended learning bij haar bachelor. Of dat doorgaat is nog niet zeker. De faculteit wil verkennen hoe ict is toe te passen bij ontwerponderwijs en ziet vooral mogelijkheden voor onder meer digitale toetsing en meer projectachtig onderwijs.

Zeg eens eerlijk: werk jij je digitale agenda altijd netjes bij? Krijg jij voor elke tentameninschrijving keurig een alert op je telefoon, en word je nooit verrast door een feestje op je sociëteit? Of ontgaat jou stiekem nog heel veel als het aankomt op je studie – én daarbuiten? Het antwoord maakt eigenlijk niet uit, want de nieuwe digitale agendadienst Calendar42, die komende week beschikbaar is voor alle studenten van de TU, is praktisch onmisbaar voor iedereen.

Eigenlijk is de app een soort superversie van de Outlook- en web-based Google-agenda, aangevuld met allerlei diensten van buitenaf. Een tentamenrooster en agenda van de TU bijvoorbeeld, automatische reisgegevens, maar ook het laatste nieuws uit Delta en tips voor leuke evenementen. De bedoeling is dat het aantal diensten de komende tijd nog verder uitbreidt. Naar aanbod van bijbaantjes, bijvoorbeeld.

Calendar42, dat overigens verwijst naar het antwoord op ‘the ultimate question of life, the universe, and everything’ in ‘The hitchhiker’s guide to the galaxy’, is gewoon te downloaden van de gelijknamige website. Het is geschikt voor iPhone én androids, maar ook te gebruiken vanaf je desktop. Nooit meer onhandig bladeren in studiegidsen dus, en eindeloos zoeken op aanverwante sites voor informatie. Alles wat je moet weten rond je leven in Delft en wat daarbuiten belangrijk is, is met deze app met praktisch één druk op de knop overal en altijd beschikbaar.

Het is zo logisch, dat je je bijna niet kunt voorstellen dat de dienst nog niet bestond. IO-studenten Jasper Hartong en Michel Boerrigter, ook de mannen achter de succesvolle Plakkies, gebruiken hem dan ook voor hun gelijknamige startup. Calendar42 is namelijk niet per se een universiteitsagenda; je kunt de dienst volledig naar je hand zetten. Het is dus maar een kwestie van tijd eer de applicatie breder wordt ingezet, bijvoorbeeld door bedrijven. Tot die tijd aan de maar liefst 81,3% TU-studenten met een smartphone de schone taak om hem vanaf 26 april te testen, via www.calendar42.com en 42.tudelft.nl.

Wil je als studie-, sport-, studentenvereniging of andere organisatie gegevens aanbieden voor Calendar42? Stuur een mailtje naar michel@calendar42.com of plaats een link in het ‘suggest’-veld op calendar42.com.