Prinsjesdag: investeringen en studenten in actie

“Grote investeringen in mbo, hoger onderwijs en wetenschap brengen rust en ruimte voor docenten en studenten”, zei de koning in de Troonrede. Buiten voerden LSVb en ISO actie.

(Foto: Screenshot NOS)

De toespraak van de koning, die het kabinet voor hem schrijft, stond dinsdag 20 september, Prinsjesdag, in het teken van de vele problemen in het land, zoals de hoge inflatie, de woningnood en de energiecrisis, maar ook het gebrek aan vertrouwen in de politiek en de bedreigingen van mensen met een uitgesproken mening.

“Niemand kan voorspellen hoe de wereld eruit ziet als de kinderen van nu zelf kinderen hebben”, zei koning Willem-Alexander. “Maar het zal anders zijn. Want onze huidige manier van leven stuit op sociale, economische en ecologische grenzen.”

‘Alleen goed opgeleide beroepsbevolking kan bouwen aan toekomst’

Het kabinet trekt ruim 18 miljard euro uit voor de koopkracht, vertelde hij. De zorgtoeslag en de basisbeurs voor studenten gaan bijvoorbeeld omhoog. Ook komt er een prijsplafond voor de energietarieven.

Basisbeurs

Maar hoe nu verder? Het kabinet vestigt zijn hoop onder meer op het onderwijs. “Investeren in de toekomst van ons land begint met goed en toegankelijk onderwijs”, zei de koning. Elk kind moet goed leren lezen, schrijven en rekenen en dan kunnen doorstromen naar “het best passende niveau”.

“Grote investeringen in mbo, hoger onderwijs en wetenschap brengen rust en ruimte voor docenten en studenten”, stelde de koning. “De herinvoering van de basisbeurs vanaf het studiejaar 2023-2024 moet voor jonge mensen zoveel mogelijk de financiële drempels wegnemen om te gaan studeren.”

Dat is niet alleen goed voor henzelf, maar ook voor het hele land. “Alleen met een goed opgeleide beroepsbevolking kunnen we bouwen aan een innovatieve en ondernemende toekomst”, aldus Willem-Alexander.

Studentenprotest

Studentenorganisaties LSVb en ISO waren op de ochtend van Prinsjesdag naar het propvolle centrum van Den Haag gegaan om in gesprek te gaan met politici. Maar vanwege strenge veiligheidsmaatregelen kwam daar weinig van terecht.

(Foto: HOP)

Om 11 uur ’s ochtends verzamelen de bestuursleden van de Landelijke Studentenvakbond en het Interstedelijk Studenten Overleg zich op het Plein in Den Haag. Dat bleek geen goede plek om politici te ontmoeten. Door de terrassen en de verbouwing van het Binnenhof, dat daarnaast ligt, was er nauwelijks ruimte.

‘Studenten worden opgescheept met extra schuld’

De kleine stoet van studentenbestuurders trok daarom maar richting het tijdelijke Tweede Kamergebouw met een protestbord met een statement. Ook in de klimaat-, energie- en wooncrisis moet Nederland de studenten niet vergeten, want ‘zij kunnen juist een sleutelrol innemen in het aanpakken van deze vraagstukken’, stond erop. Daarom moet het kabinet rekening houden met de teruglopende koopkracht van studenten, veroorzaakt door de hoge inflatie, de stijging van het collegegeld en straks de rente op studieschulden.

Voedselbank

Bij de ingang van het tijdelijke Tweede Kamergebouw werden de bestuursleden tegengehouden door drie politieagenten, want met een bord ben je aan het demonstreren, aldus de politie.

ISO-voorzitter Terri van der Velden zegt zich zorgen te maken over de toekomst van studenten. “De rente op studieschulden kan de komende jaren flink oplopen. Dat betekent honderden euro’s extra schuld waar studenten mee worden opgescheept.” LSVb-voorzitter Joram Van Velzen beaamt dat: “Ik hoor nu al verhalen dat studenten maar naar de voedselbank gaan, omdat ze moeite hebben met de oplopende kosten. Daar horen ze niet.”

HOP, Bas Belleman en Peer van Tetterode

HOP Hoger Onderwijs Persbureau