​Prijs voor luchtzuiverende Plant Bag

​Met de ‘Plant Bag’, een rugtas met planten en een ventilatorsysteem, heeft een groep van vijf TU-studenten een ontwerpwedstrijd voor een draagbaar luchtzuiveringssysteem gewonnen.

SIGN, de Stichting Innovatieve Glastuinbouw, vroeg jonge ontwerpers in een ontwerpwedstrijd van Battle of Concepts gebruik te maken van de luchtzuiverende werking van wortelsubstraat. Dat is een soort potgrond die meer lucht doorlaat, waaruit de wortels vervolgens vluchtige organische koolwaterstoffen opnemen.

Het draagbare luchtfilter moest niet alleen via plantenwortels de lucht zuiveren, maar ook gebruiksvriendelijk én mooi zijn. Het ontwerp moest volgens SIGN een modieus artikel zijn ‘dat iedereen wil hebben’.

Het principe van de Plant Bag is dat een ventilator lucht door de wortels drijft. “Zo creëer je een luchtstroom door de tas”, legt masterstudent strategic product design Marnix de Kroon uit. “Die stroom gaat bovenin de tas door een Hepa-filter dat fijnstof uit de lucht haalt. Daarna komt de schone lucht door een kraag of een sjaal naar buiten.”

Volgens hetzelfde principe stuurden de studenten ook een jas en een helm in. De jury kreeg meer helmen binnen, maar vond die zwaar en minder praktisch dan de Plant Bag. “Met een rugzak kun je veel meenemen. Hij geeft je meer vrijheid”, zegt De Kroon er zelf over.

De studenten wonnen er tweeduizend euro mee plus de mogelijkheid om een prototype uit te werken. Daar zijn ze nu volop mee bezig. Binnen een paar weken verwachten ze te testen of het systeem werkt.

Of er veel vraag naar zal zijn? “In Nederland denk ik niet, in Azië mogelijk wel”, zegt De Kroon. “Daar dragen ze nu allemaal mondkapjes tegen luchtvervuiling. Dit zou een alternatief kunnen zijn.”