Priemus wordt nieuwe decaan TBM

Hugo Priemus volgt Henk Sol op als decaan van de faculteit Techniek, Bestuur & Management (TBM).Prof.dr.ir. Hugo Priemus (60), tussen 1979 en 1983 al tweemaal decaan van de faculteit Bouwkunde, treedt per 1 september aan.

Priemus’ voorganger prof.dr. Henk Sol % als bouwdecaan verantwoordelijk voor de oprichting van TBM % blijft als voltijdhoogleraar systeemkunde aan de faculteit verbonden. Voor de vertrekkend decaan is de keuze voor Priemus geen verrassing. ,,Wij wilden graag iemand die de Delftse situatie goed kent. Priemus is een uitstekende hoogleraar. Hij heeft bij het Onderzoeksinstituut OTB zijn wetenschappelijke sporen meer dan verdiend.”

Met het predikaat cum laude voltooide Priemus de Delftse opleiding bouwkunde en de Rotterdamse opleiding economie. Vervolgens promoveerde hij in 1968 aan de TU Delft op zijn proefschrift ‘Wonen % creativiteit en aanpassing’. In 1977 werd hij benoemd tot hoogleraar volkshuisvesting, acht jaar later tot wetenschappelijk directeur bij het Onderzoeksinstituut OTB. ,,Ik moest het OTB een keer achterlaten. Het is niet goed als een instituut te veel met zijn voorman verstrengeld raakt. Het OTB kan prima doorgaan zonder mij.”

Het contact met zijn huidige werkgever zal niet verstommen, aangezien de decaan van TBM lid van het OTB-bestuur is. Daarnaast verwacht de hoogleraar dat de relatie tussen TBM en het onderzoeksinstituut OTB sterker zal worden doordat de leerstoelen GIS-technologie en geoinformatie & grondbeleid verhuizen naar TBM. ,,Er zijn plannen om binnen TBM een masteropleiding systeeminnovatie ruimtelijke ontwikkeling op te zetten, die aansluit op het OTB-profiel.”

Priemus ziet zijn nieuwe baan positief tegemoet. ,,Ik heb sterk de indruk dat de faculteit TBM goed op orde is. Ik ben dus niet van plan er een alles-wordt-anders-show van te maken. De faculteit moet in samenwerking met andere faculteiten het bestaande onderwijs en onderzoek verder ontwikkelen. We moeten blijven aantonen dat TBM een toegevoegde waarde heeft binnen de TU Delft.”

Prof.dr.ir. Hugo Priemus (60), tussen 1979 en 1983 al tweemaal decaan van de faculteit Bouwkunde, treedt per 1 september aan. Op dit moment is hij wetenschappelijk directeur van het Onderzoeksinstituut OTB en hoogleraar volkshuisvesting. Als deskundige is hij regelmatig te zien in televisieprogramma’s, recentelijk bijvoorbeeld tijdens de bouwfraudeaffaire. Bij OTB wordt Priemus opgevolgd door prof.dr. Peter Boelhouwer.