Praten over projecten

Een vader die civiel studeerde en zich opgevolgd ziet door zijn beide zoons. ,,Je moet er altijd bij vertellen dat je toch echt zelf voor je studie hebt gekozen.’

‘ Wichard Hulsbergen studeert inmiddels ruim twee jaar civiele techniek, vader Hulsbergen deed de studie zo’n dertig jaar geleden. Civiele technologie en management leek Wichard aanvankelijk geschikter maar ‘je kunt beter éé vak leren dan van twee dingen een beetje’, vond zijn vader.

Een vader die civiel studeerde en zich opgevolgd ziet door zijn beide zoons. ,,Je moet er altijd bij vertellen dat je toch echt zelf voor je studie hebt gekozen.” Wichard Hulsbergen studeert inmiddels ruim twee jaar civiele techniek, vader Hulsbergen deed de studie zo’n dertig jaar geleden. Civiele technologie en management leek Wichard aanvankelijk geschikter maar ‘je kunt beter éé vak leren dan van twee dingen een beetje’, vond zijn vader.

Broer Rolf Hulsbergen hoorde twee jaar de verhalen van zijn broer aan (‘de meeste kloppen wel’), twijfelde nog even tussen werktuigbouw en civiel, maar studeert sinds september ook civiele techniek. Twee broers op dezelfde faculteit. Rolf: ,,We zijn elkaar nog niet tegengekomen in het gebouw.”

Vader Hulsbergen hield het na een jaar Virgiel voor gezien in het verenigingsleven. Desondanks kregen beiden van hun vader het advies mee ‘iets naast de studie te doen’. Wichard werd lid bij de Bond. Rolf koos voor de Proteus: ,,Ik wilde iets met sport en als ik bij de Bond lid zou zijn geworden werd het ook wel heel close.”

Tijdens de zoektocht naar een kamer is een broer in Delft wel handig. Rolf: ,,In de Owee sliep ik in een Bondshuis, daarna logeerde ik bij Wichard.” Inmiddels woont hij ‘in die yuppenwoningen naast het Techniek Museum’ bij een hospita die hem leert koken. ,,Vanavond zou ze me leren gehaktballen te maken.”

Rolf heeft volgende week zijn eerste tentamens. Vers van de hts haalde vader Hulsbergen zijn tentamens, op een enkele na, in één keer. Hij is dan ook ongevoelig voor smoezen. Wichard: ,,Niet gehaald is niet hard genoeg gestudeerd.” Maar de vakkennis van constructeur Hulsbergen is toch ook wel handig. ,,Bij de mechanicavakken van het eerste jaar heb ik erg veel gehad aan zijn uitleg. Maar met wiskunde uit het tweede jaar hoef ik niet aan te komen, dat is al lang weggezakt.”

Drie keer raden waarover gepraat wordt als de broers in het weekend thuiskomen. Wichard: ,,Projecten waar hij mee bezig is: hartstikke leuk om over te horen. Maar we hebben het niet alleen over civiel, hoor.”