Opinie

Praktijkhoogleraar

Van alle yokels die het koninklijk huis bevolken, lijkt mr. Pieter van Vollenhoven me nog de meest oprechte. Pieter is uit de gelederen van het gewone volk tot het koningshuis toegetreden, en dat heeft-ie geweten. Je hoort het Bernhard veertig jaar na dato nog vragen: Margriet, Mdchen, mit was fúr ein kinkel kom je nou toch aanzetten? Dat is hem zijn hele leven ingepeperd. Tot vorige week, want toen werd hij in Twente benoemd tot praktijkhoogleraar risk management. Nu is prof. mr. Pieter van Vollenhoven, net 67 geworden, de eminente geleerde van de familie. Kan hij mooi een onderzoek laten instellen naar ondeugdelijke laadkleppen van Argentijnse transportvliegtuigen.

Wat bezielt de Universiteit Twente? De nabijheid van de Grolschbrouwerij zal de zinnen beneveld hebben. Vorig jaar werd immers Jacques Troch, oud-bestuursvoorzitter van Grolsch, al benoemd tot praktijkhoogleraar corporate governance. Twente mag wel oppassen om niet een Peppi-en-Kokki-universiteit te worden, zoals Nyenrode. Nyenrode strooit immers ook zo kwistig met academische titels voor kruideniers en bekeerde terroristen.

Het woord ‘praktijkhoogleraar’ bestaat helemaal niet. Google levert slechts 350 hits, die allemaal naar Twente leiden. Van Dale kent alleen ‘hoogleraar’ . docent aan een universiteit met de opdracht het onderwijs en onderzoek op een bepaald gebied te leiden. Voldoet Pieter van Vollenhoven aan dat profiel? Na iedere treinbotsing komt Pieter op televisie uitleggen dat het toch echt beter is wanneer treinen langs elkaar heen rijden, in plaats van tegen elkaar aan. Nuttige informatie. En omdat een hoempaband geen kieuwen heeft, vindt Pieter het raadzaam om eerst de hoempaband uit het vliegtuig te halen, en er pas daarna vijfduizend hectoliter water in te spuiten.

Het is overigens wel grappig dat prof. Pieter in zijn inaugurale rede pleit voor één ministerie voor veiligheid. Zelf is hij voorzitter van de Raad voor de Verkeersveiligheid, de Spoorwegongevallenraad, de Stichting Maatschappij, Veiligheid en Politie, het Nationaal Verkeersveiligheidsfonds, het College Bevordering Veiligheidseffectstudies, de Raad voor de Transportveiligheid, en de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Je vraagt je af of al die clubjes niet eerst eens gebundeld moeten worden tot één Raad voor de Veiligheid. Pieter is ook nog medeoprichter en board member van de European Transport Safety Council, medeoprichter en emeritus voorzitter van de International Transportation Safety Association, voormalig adviseur van de Europees Commissaris voor Transport, en lid van de Group of Experts on Accident Investigation. Sakkerloot: vier raden, een stichting, een fonds, een college, een board, een commissie en een groep . als daar maar geen ongelukken van komen.

Benieuwd wie volgend jaar praktijkhoogleraar in Twente wordt. Peppi is al dood, maar Kokki leeft nog. Toet toet, boing boing.

Dap Hartmann is astronoom. Hij is werkzaam als docent bij de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Na de doctorsbul wordt nu ook de academische leerstoel verkwanseld. De Universiteit Twente introduceert de praktijkhoogleraar. ‘De universiteit wil met deze benoemingen de kennis en ervaring die topmensen uit bedrijfsleven, overheid en gezondheidszorg hebben, meer ten goede laten komen aan het onderwijs.’ Nodig ze uit als gastspreker of maak ze desnoods gastdocent, zou ik zeggen. Waarom geef je ze een professoraat op een presenteerblaadje, iets waar een echte academicus zijn leven lang hard voor moet werken?