Populariteit studenten verenigingen piekt ook landelijk

Nadat vorig jaar al records werden verbroken, willen dit jaar wéér meer studenten lid worden van een vereniging, meldt de Landelijke Kamer van Verenigingen.

Sint Jansbrug, aangesloten bij de LKvV, tijdens de OWee 2021. (Foto: Daniël Korvemaker)

Eind vorige week rondde de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) een inventarisatie af van het aantal nieuwe aanmeldingen bij de aangesloten verenigingen. Even leek dat totaalplaatje een paar verrassingen te bevatten, zoals de behoorlijke daling in Utrecht (-25%). Navraag leert dat die daling komt doordat de Utrechtse verenigingen hun inschrijfplafond hebben verlaagd, om het risico op uitloten niet nóg verder te laten oplopen. Ook andere schommelingen in het lijstje hebben zo’n administratieve reden.

De forse stijging in Tilburg (+142%) past beter bij de ‘echte’ trend, namelijk dat lidmaatschap van een studentenvereniging populairder is dan ooit – net als in Delft. “Studenten zijn het thuiszitten beu en hebben nu gewoon heel veel behoefte aan sociaal contact”, verklaart LKvV-voorzitter Denise Van de Sant.

Die heeft een keerzijde, erkent ze. “Bij sommige verenigingen zijn mensen nu al voor het derde jaar op rij uitgeloot. Het is natuurlijk zonde en frusterend als het steeds maar niet lukt.” De LKvV kondigde daarom eerder al aan in gesprek te willen met universiteiten en gemeenten om te kijken of er meer plekken of nieuwe verenigingen bij kunnen komen. “Zonder financiële steun en de instemming van instellingen en gemeenten is het lastig om verenigingen op te richten of uit te breiden.”

Marieke Enter / Nieuwsredacteur