Pop-up restaurant Hartige Samaritaan is terug

Na een succesvolle eerste editie opent pop-up restaurant Hartige Samaritaan opnieuw zijn deuren. Delta sprak twee vrijwilligers over vluchten, kwartetten en hard werken.

Vrijwilligers Eva van der Kooij en Mohamad kwartetten in restaurant Hartige Samaritaan terwijl er nog volop geklust wordt. (Foto: Sam Rentmeester)

Ruim 4500 kilometer legde hij af. Vanuit zijn geboorteland Syrië vluchtte Mohamad (achternaam bij de redactie bekend) via Griekenland naar Nederland. Een tocht waarbij hij vanuit Athene meerdere pogingen ondernam het land per vliegtuig te verlaten. Pas de tiende keer was het raak.

Eenmaal in Nederland belandde hij in het asielzoekerscentrum in het Groningse Ter Apel. Nu, ruim twee jaar later, woont hij eindelijk in zijn ‘droomstad’ Delft. “Ik wil hier over twee jaar mijn master doen”, legt hij in een mix van Engels en Nederlands uit. “Maar eerst wil ik nog een jaar Nederlands leren.”

Pop-up restaurant
Eva van der Kooij glimlacht als Mohamad vertelt. De studente environmental engineering leerde hem in oktober kennen in KoffieNL, het taalcafé van Delftse Buur en betrok hem bij vrijwilligersorganisatie Hartige Samaritaan. De in 2016 opgerichte stichting zet zich in voor integratie en acceptatie van vluchtelingen en statushouders in Nederland – en Delft in het bijzonder.

Eén van de succesvolste projecten van de stichting is pop-up restaurant de Hartige Samaritaan, dat op zaterdag 23 februari voor de tweede keer zijn deuren opent. De locatie is dit keer Schoolstraat 11 en vluchtelingen en Nederlanders werken er samen. “Door vluchtelingen en Nederlanders kennis te laten maken met elkaars cultuur hopen we acceptatie en integratie te bevorderen”, legt Van der Kooij uit.

Dat is precies wat Mohamad zo aanspreekt. “Toen ik net in Delft woonde, kende ik weinig mensen. Vrijwilligerswerk is voor mij altijd al een manier geweest om contact te leggen én om verveling tegen te gaan. De eerste paar maanden in Ter Apel was er niets te doen. Uiteindelijk mocht ik helpen in een sporthal, waar ik elke dag was te vinden. De mensen die ik daar heb leren kennen, spreek ik nu nog.”

Mohamad doet nu pr & communicatie en werkt straks in het restaurant van Hartige Samaritaan. “In het restaurant werken ook veel Nederlandse vrijwilligers”, vult van der Kooij aan. “We zijn maar één maand open, waardoor vrijwilligers op een laagdrempelige manier kennis kunnen maken met vrijwilligerswerk. Zo ging het voor mij ook, ik draaide een paar avonden mee en nu doe ik het fulltime.” Haar studie zette ze hiervoor een half jaar on hold, “maar dat is het meer dan waard.”

Kwartetten en hard werken
Dankzij Hartige Samaritaan ontstond een hechte band tussen Mohamad en van der Kooij. Ze leerden al veel van elkaar. “Zoals kwartetten!”, roept van der Kooij meteen. Mohamad lacht, “Eva leerde me ook wat het is om hard te werken.”

Mohamads Nederlands is er flink op vooruitgegaan, vindt Van der Kooij. “Je groet ons nu bijvoorbeeld in het Nederlands en je begint een gesprek in het Nederlands. Dat durfde je in het begin niet.” Hij knikt bevestigend. “Ik moet ook wel, want met alleen Engels kom ik er niet. Ik was van plan om te studeren tot B1 niveau, maar nu wil ik doorgaan tot B2 niveau of zelfs hoger.” In de supermarkt redt hij zich inmiddels prima: “Ik ken de gebruiken en woorden als ‘bonnetje’ al uit mijn hoofd.”

Contact via Whatsapp
Andersom liet Mohamad Van der Kooij onbewust inzien dat ze enorm bevoorrecht is. “Ik woon in een land waarvan ik de taal spreek en mijn ouders en zusjes wonen op een uurtje treinen. Voor Mohamad is dat zo anders. Zijn ouders, broertje en zusjes wonen nog in Syrië.” Mohamad glimlacht.“Ik spreek hen om de paar dagen via WhatsApp, hoor.”

‘Ik heb vier, soms vijf keer per week Nederlandse les’

Ondanks de moeilijke beslissing om zijn familie achter te laten, is Mohamad blij dat hij nu in Delft woont. “Ik heb vier, soms vijf keer per week Nederlandse les en heb zin om over een jaar mijn master aan de TU te starten.” Voor nu richt hij zich samen met van der Kooij volledig op het restaurant dat al aardig vorm krijgt. “We zijn nog aan het klussen, maar ter voorbereiding organiseerden we onlangs een testavond waarbij we werkten met tafels en tafelnummers. Het ging goed, alleen was de peersalade snel uitverkocht”, lacht Van der Kooij.

Een hoppig detail: dit jaar komt het restaurant met een speciaal gebrouwen Hartige Samaritaan biertje. “Lekker om te drinken én om als aandenken mee naar huis te nemen”, sluit Van der Kooij af.

Restaurant Hartige Samaritaan

• Geopend van zaterdag 23 februari tot zaterdag 23 maart
  • Dagelijks eet-shifts van 17.30-19.30 en van 20.00-22.00 uur (met uitzondering van dagen waarop speciale activiteiten plaatsvinden)
  • Reserveren kan online of door te bellen naar 06-23839627
  • Een driegangenmenu kost ongeveer €25,-.
  • Opbrengst gaat naar het project VIP 2 van Vluchtelingenwerk Nederland
  • Hartige Samaritaan zoekt nog vrijwilligers. Van afwas- tot barmedewerker. Aanmelden kan via de website.
Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl