Poll: bijna de helft voor bsa 45

De poll die Delta afgelopen week hield over de norm voor het bindend studieadvies (bsa) heeft een opvallende uitkomst: 47 procent van de 1368 stemmers is voor een bsa-norm van 45 studiepunten.

Een debat over loopbaankeuze. Bent u ertegen dat studenten voor het bedrijfsleven kiezen?
“Helemaal niet. Er is niets mis met een carrière bij Shell. Ik zie het niet als een gevecht tussen wetenschap en bedrijfsleven. Wel merk ik dat er veel misverstanden bestaan over werken op de universiteit. De meeste studenten kennen niet zoveel mensen die in de wetenschap werken. Ik wil ze opheldering geven, want ik weet wat de wetenschap voor moois kan bieden.”

Wat kan de wetenschap dan voor moois bieden?
“De universiteit is één van de allerlaatste plekken waar je heel veel vrijheid hebt in waar je over wilt nadenken en hoe je dat doet.”

Moeten alle studenten kiezen voor een wetenschappelijke carrière?
“In de wetenschap willen we alleen de beste en meest creatieve studenten hebben. Maar die hebben ook aanbiedingen van het bedrijfsleven op zak. De vraag is in hoeverre ze bereid zijn om hun vrijheid op te geven. Ik merk dat studenten daar lacherig over doen, maar vriendjes van mij die in het bedrijfsleven zitten hebben het daar moeilijk mee. Die denken: ‘hé, moet ik nou voor de vijfde keer dit advies uitbrengen?’. Maar een nieuw onderzoek is te duur voor de baas. Op de TU móet het nieuw, anders is het plagiaat en moet je de laan uit.”

Moet je per se kiezen voor het één of het ander?
“Het zou wel wat flexibeler mogen dan nu. Kom je op je 36ste binnen op de universiteit, dan moet je onderaan beginnen: eerst promoveren, dan kijken we wel weer verder. Het proefschrift wordt steeds meer een voorwaarde om te kunnen excelleren op de TU. Andersom is zo ongeveer het enige nut van een doctorsgraad in het Nederlandse bedrijfsleven dat je hebt laten zien hoe slim je bent. En zelfs dat is niet altijd een voordeel. Men denkt toch: wat kunnen wij met zo’n eigenwijs iemand?”

Wat raad je studenten aan?
“Om eerlijk te zijn tegen zichzelf over wat ze kunnen en willen. Ik merk bij vrienden, dat er heel erg gelet wordt op de uitstraling van grote bedrijven. Studenten vragen zich te weinig af wat ze eigenlijk gaan doen daar en met wie. Toen ik koos voor promoveren, moest ik dat verantwoorden, ook voor mezelf. Het is voor een universiteit ook moeilijk knokken tegen een bedrijf dat tegen een pas-afgestudeerde zegt: je mag voor ons een half jaar naar Chicago. Maar als puntje bij paaltje komt, is de wetenschap internationaler dan werken bij een multinational. Ik ga zeer regelmatig naar het buitenland.”

Welke argumenten kun je tegen de wetenschap verzinnen?
“De universiteit kan een benauwende plek zijn als je merkt dat je niet bij de excellerende onderzoekers hoort. Maar ik wil vooral dat iedereen zich realiseert dat op de universiteit ongelooflijk veel belangrijk werk gebeurt.”

Het lagerhuisdebat: ‘Prof of CEO’, 24 maart 2011, 15.30-17.00 uur, zaal H, faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Dat is nu juist de norm die de TU Delft komend collegejaar wil hanteren voor eerstejaars studenten. Verder stemt 36 procent van de respondenten op een bsa van 30 studiepunten (de huidige norm), zeven procent op een bsa van 60 studiepunten, zes procent van de stemmers is voor geen bsa en vier procent stemt op een bsa van 15 tot 30 studiepunten.

De vraag is niet alleen beantwoord door studenten van de TU Delft. Ook studenten van andere universiteiten en hogescholen hebben hun mening over de Delftse bsa-norm geuit.

“Wat nou als je echt moeilijk rijk bent en je wilt gewoon vijftien jaar studeren, dan moet je verplicht boven je planning studeren en heb je minder tijd om je money te burnen; best wel een probleem!” aldus Robert-Jan Pielkenrood. Hij stemt voor een bsa van nul studiepunten. Chris Bouman had nooit voor de studie civiele techniek gekozen als er een bsa van 45 studiepunten zou gelden.

“Interessant” vindt Hester van der Waa, voorzitter van de studentenraad (sr), de uitslag van de poll. Toch blijft ze achter het besluit van de sr dat de TU Delft nog niet klaar is voor een verhoging van de bsa-norm van dertig naar 45 studiepunten. “Veel respondenten van deze poll die stemmen op een bsa-norm van 45 studiepunten, zijn studenten van andere universiteiten. In de uitslag is te zien dat de meeste TU-studenten op een norm van 30 punten hebben gestemd”.

Inmiddels staat de nieuwe poll op de Delta Facebookpagina facebook.com/tudelta