‘Politiek is echt mensenwerk’

Veel Delftse studenten kiezen ervoor om een tijdje in de gemeenteraad te gaan. In deze serie vertellen vier studenten waarom ze dit doen, en waar ze zich zoal mee bezig houden.

Boris van Overbeeke zit voor D66 in de Delftse gemeenteraad.

• Naam: Boris van Overbeeke, 26 jaar
  • Studie: Technische bestuurskunde, Delft en kunstgeschiedenis, Leiden
  • Hoe lang: Sinds anderhalf jaar in de gemeenteraad voor D66
  • Onderwerpen: Kenniseconomie, cultuur, duurzaamheid & studentenzaken

Waarom heb je voor D66 gekozen?

“Ik ben zo’n acht jaar geleden lid geworden van D66. D66 profileerde zich toen als het enige tegengeluid tegen Wilders. Dat sprak me aan, omdat ik me daar zorgen over maakte. Het is een partij met sterke ambities. Toch is de partij pragmatisch genoeg om mee te blijven doen, ook als maar 75 procent van die doelen gehaald kan worden.”

Voel je je meer thuis bij D66 dan bij studentenpartij Stip?

“Stip is heel waardevol omdat studenten vaak gezien worden als een in zichzelf gekeerd, bierdrinkend volkje, dat zich helemaal niet met de stad bezighoudt. Ik vind het goed dat Stip een manier heeft gevonden waarop de studenten zich wel met het bestuur van de stad bezighouden. Maar het is gewoon niet mijn partij.”

Hoe bevalt het in de gemeenteraad?

“Ik heb het gevoel dat ik iets bijdraag aan de grotemensenwereld. Als je studeert maak je een tentamen en je krijgt een cijfer dat je op een scherm ziet en dan heb je virtueel iets gehaald. Of je schrijft een onderzoek en dat verdwijnt in de la nadat je een cijfer hebt gekregen. Wat ik in de gemeenteraad doe heeft impact, en dat geeft een heel bevredigend gevoel.”

Je blijft nog vier jaar in de gemeenteraad. Wat wil je bereiken?

“Bij de duurzaamheidsportefeuille vind ik het heel frustrerend om te zien dat iedereen de urgentie voelt en het erover heeft, maar dat het om de een of andere reden nog niet lukt om het verschil te maken. In Delft hebben we ambitieuze doelen, en dat is ook goed, maar we lopen achter op het halen van onze doelen. Ik vind dat gênant, vooral omdat Delft een stad is die alles in huis heeft om voorop te lopen. Als het lukt de komende vier jaar concrete resultaten te behalen zou ik daar bijzonder tevreden over zijn.”

Wat kunnen studenten toevoegen aan de gemeenteraad?

“Ik praat liever over jongeren in het algemeen. Het is belangrijk dat jongeren zich bezighouden met de organisatie van hun woonplaats, omdat het over hun toekomst gaat. Het is goed om het heft in eigen hand te nemen en zelf verantwoordelijkheid te nemen. Daarom ben ik blij om te zien dat de raad erg verjongd is sinds de afgelopen verkiezingen.”

Is een functie als raadslid te combineren met studeren?

“Qua tijd wel. Wat ik soms lastig vind is om mijn brein in de goede stand te zetten. Om een essay te schrijven voor je master moet je goed nadenken, dat schud je niet zo even uit je mouw. En dat is lastig als je constant gebeld wordt met de vraag ‘wat vind je hiervan?’ of ‘als ik deze motie nou een beetje anders verwoord, steun je hem dan wel?’. Dat komt deels door de onvoorspelbaarheid van raadslid zijn: die telefoontjes komen altijd op een slecht moment.”

Wat zou je willen zeggen tegen de studenten die nu voor het eerst de raad in gaan?

“Politiek is echt mensenwerk. Je kunt het allerbeste idee van de wereld hebben, maar je werk is vooral om mensen daarvan te overtuigen. Als ik jou voor het eerst zie en vraag of je voor of tegen mijn motie bent, zeg jij: ‘o wacht, dat weet ik even niet.’ Maar als wij gister hebben koffiegedronken en jij weet wie ik ben, waar ik vandaan kom en wat ik belangrijk vind, dan ben je veel eerder geneigd om er in ieder geval naar te kijken. Je maakt alsnog je eigen afweging, maar die menselijke component is wezenlijk in het proces. Als je het een beetje oppakt maakt dat het ook leuk werk, waarin je samen de stad een mooiere plek kunt maken.”

Stagiair Nora de Vries

n.l.devries@tudelft.nl