Politiek beeldgeweld

Na een mislukte poging een cirkelende mug neer te halen, pakken de dames het rigoureuzer aan. Al vuurspuwend flamberen ze het beestje en wordt de slogan ‘Passion 4 Power’ de kijker voor de ogen geworpen.

Verantwoordelijk voor al dit beeldgeweld zijn de Young Rebels. Een bolwerk van brutale, jonge creatievelingen uit Delft, die naar eigen zeggen ‘een dwarse kijk op zaken hebben’. Minstens de helft van hen is oud-TU’er, de meeste afkomstig van de faculteit Industrieel Ontwerpen.

De Young Rebels houden zich bezig met het stimuleren en faciliteren van creativiteit. Zo hielden ze zich afgelopen januari nog met een 24-uurs brainstorm bezig, waar iedereen interactief onderwerpen kon aandragen. En nu hebben ze meegedacht over het standpunten van lijst 0. ,,Niet dat we zoveel interesse in politiek hebben”’, zegt industrieel ontwerper Trieu Huyn, ,,maar we vonden wel dat er een gebrek aan creativiteit en innovativiteit in de politiek was. Volgens ons is dat ook de reden dat jongeren er niet geïnteresseerd in zijn. Wat er nu verder met de campagnefilm gebeurt? Daar is nog weinig over bekend, maar voor ons een was het een leuk experiment, zeker het proberen waard.”

Het politieke experiment van jongerenzender BNN, Lijst 0, lanceerde maandagavond op Nederland 2 zijn campagnefilm. ,,Het gaat om de sfeer en niet om de inhoud hoor”, lacht Bridget Maasland nog. Vervolgens zien we haar met Katja Schuurmans luierend op bed in een tropische setting.