Politie zoekt daders aanval op student

Een 19-jarige Delftse student is zondagochtend 1 april rond half zes ‘s morgens slachtoffer geworden van zware mishandeling. Zijn jukbeen en oogkas zijn gebroken. De politie neemt de zaak hoog op.

Dick Zaalberg (eerstejaars civiele techniek) woont in het Jan Garoshuis aan de Kolk. Ooit zou toenmalig eigenaar en gouden erelid van de Mijnbouwkundige Vereeniging Jan Garos met een dobbelsteen hebben bepaald of zijn huis in de toekomst een corpshuis of een mijnbouwhuis zou worden. Sindsdien wonen er vijftien DSC-heren, onder wie drie HJ’s. Als HJ heb je het hier druk: Zaalberg is ongeveer anderhalf uur per dag bezig met de afwas, thee zetten, elke dag om 07.00 uur ontbijt serveren, de drank koud zetten, en de glasbak legen. Belangrijkste huisregel: wie een lelijke vrouw mee naar huis neemt, betaalt een fles sterke drank als boete.

De student liep, gekleed in rokkostuum, na een feest vanaf het station naar huis. Op de hoek van de Spoorsingel met de Buitenwatersloot werd hij ineens tegen zijn rug geduwd en aangesproken. Hij draaide zich om en zag vier mannen staan. Meteen daarop kreeg de student een vuistslag in zijn gezicht. Daarna volgde een vuistslag op zijn oog.

Om zich te verdedigen sloeg de student deze man op zijn mond. Daarna kreeg hij weer een vuistslag. “Hij heeft genoeg gehad, laten we wegwezen”, zei toen één van de daders. Daarop vluchtten de vier mannen de Coendersstraat in, mogelijk richting het station.

De student is daarna naar de ziekenhuis gegaan. Daar werden foto’s gemaakt en bleek dat zijn jukbeen en oogkas waren gebroken. Vrijdag moet hij worden geopereerd. In de tussentijd mocht hij naar huis.

De politie is naarstig op zoek naar de vier daders, onder meer via een opsporingsbericht met de signalementen. Heel duidelijk zijn die niet. “Het was donker en het gebeurde allemaal heel snel”, aldus een politiewoordvoerder. “De student werd ogenschijnlijk vanuit het niets aangevallen, zo hard dat hij die breuken opliep. Vandaar dat we heel dringend op zoek zijn naar getuigen.”

• De eerste dader is een getinte man, mogelijk van Noord-Afrikaanse afkomst. Hij is 1.80 meter lang en is tussen de 18 en 22 jaar oud. Hij heeft kort zwart opgeschoren haar en droeg ‘enigszins hoog op zijn hoofd’ een zwart met groene pet.

• De tweede dader is ongeveer even lang en even oud. Hij is blank, heeft kort blond haar en een oorbel in zijn linkeroor. Hij droeg een glanzende winterjas.

• Van de derde dader wist het slachtoffer nog dat hij ook tussen de 18 en 22 jaar moet zijn, blank is en een rode jas aan had. Van dader vier kan de student zich niet meer herinneren hoe hij eruit zag.

Voorlopig laat de politie geen tekeningen opstellen van de daders. Wel wordt onderzocht of er in de buurt camera’s hangen, die de aanval hebben vastgelegd.