Politie: hennep plantage al maanden in gebruik

Een hennepplantage op de Delftse campus. Delta ging er kijken en stuitte op een reeks inbraken en een probleem met sleutels.

Het transformatorhuisje aan de Leeghwaterstraat, hoek Korvezeestraat, na ontmanteling. (Foto: Connie van Uffelen)

De politie ontmantelde zondagmiddag een hennepplantage van 130 planten in een transformatorhuisje aan de Leeghwaterstraat. Een fiets-surveillance kwam de hennepplantage op het spoor. De politie vermoedt dat de kwekerij al minimaal een paar maanden in gebruik was. Er zijn nog geen verdachten aangehouden.

Hennepkwekerijen zijn in veel gevallen gevaarlijk omdat ze vaak provisorisch in elkaar zijn gezet en de kans op brand vrij groot is, meldt de politie. Volgens een woordvoerster van de TU Delft maakte het verdeelstation geen deel uit van het TU-netwerk.

Wietlucht

Een dag na de ontmanteling van een hennepplantage hangt er een flauwe wietlucht bij het transformatorhuisje. Een deel van het gebouwtje met nummer 640 was tot anderhalf jaar geleden in gebruik als koffiehoek voor schoonmakers, meldt Duwo-vestigingsdirecteur Michiel Ensink. Nu bleken er hennepplanten te groeien.

‘Dit is erg incidenteel’

Volgens Ensink zijn er in of rond studentencomplexen nooit eerder hennepplantages gevonden. “Dit is erg incidenteel”, zegt hij. “Af en toe kom je bij studenten wel wat plantjes tegen, maar zolang het onder de zes planten blijft, mag het volgens mij.” Dat klopt niet helemaal: het kweken van hennep is verboden, staat in artikel 3 van de Opiumwet.

In de praktijk is vooral het aantal planten van belang. Het Openbaar Ministerie gaat er bij vijf planten of minder van uit dat er geen sprake is van ‘beroeps- of bedrijfsmatig handelen’.  Het telen van vijf hennepplanten of minder is dus verboden, maar wordt niet strafrechtelijk vervolgd. De politie neemt de planten wel in beslag en maakt in sommige gevallen proces-verbaal op.

Mannen in witte pakken

Gistermiddag zag een omwonende studente die in Den Haag pedagogiek studeert en die niet met haar naam in Delta wil plotsklaps een busje buiten staan. “Ik was na een verhuizing net wat dozen aan het uitpakken en dacht: díe heeft een coole verhuiswagen! Mijn tweede gedachte was: of iemand heeft een groot probleem.” Er bleken politiestrepen op de zijkant van het busje te staan.

Even later zag de studente mannen met witte pakken lopen. “Op een gegeven moment hing er een vreselijke stank. Later hoorde ik via de groepsapp dat er een wietplantage was opgerold.” Ze kijkt er niet echt van op. “Ik heb dat vroeger genoeg gezien in ons dorp Rhoon.” Dit keer was haar niets opgevallen. “Je ruikt wel eens die geur, maar het is hier live and let live. Hangt er een keer een wietlucht, dan gaat die wel weer weg.”

‘Het sleutelsysteem is vervuild’

Een andere student in het studentencomplex meldt in zijn haast dat ‘jongens uit een ander blok een verdachte man hadden gezien en de politie hadden ingeschakeld’. “Een vriend vertelde me dat hij er ‘s nachts wel eens iemand naar binnen zag gaan”, zegt de student klinische technologie. “Ik heb die lucht nooit eerder geroken. Wel waren er laatst veel inbraken hier.”

Insluipingen

Duwo-vestigingsdirecteur Ensink spreekt van tien insluipingen in de afgelopen maanden. Duwo liet er daarom een beveiligingsbedrijf surveilleren. Daar kwam niets uit en ook vanuit bewoners zijn er geen signalen geweest. Een studente meldt Delta dat sleutels van studentenkamers in het complex ook te gebruiken waren in andere gangen. Waarom? “Dat is door de jaren heen ontstaan”, zegt Ensink. “Er is een hoge omloopsnelheid in complexen, sleutelsystemen neigen te verouderen en sleutels worden gekopieerd. Zo vervuilt een sleutelsysteem.”

Vorige week zijn alle sloten van de gangen in het studentencomplex vervangen, om te voorkomen dat bewoners zomaar op een andere afdelingsgang kunnen komen, aldus Ensink. De nieuwe sleutels werden precies in de TU-vakantie uitgegeven en zijn nog niet door iedereen opgehaald. “We moeten nu veel opendoen voor elkaar”, verzucht de studente.

Op verzoek van bewoners vervangt Duwo ook de voordeursleutels. Op termijn wil Ensink overgaan naar een elektronisch sleutelsysteem, vergelijkbaar met dat van hotels. Deuren zijn dan te openen met een tag. “Op het moment dat je huurcontract afloopt, blokkeert je sleutel dan automatisch.”

Nieuwsredacteur Connie van Uffelen

c.j.c.vanuffelen@tudelft.nl