Politici leggen plannen uit op Youtube

Er gaat veel veranderen in het hoger onderwijs. Studiefinanciering, collegegeld en de ov-jaarkaart: alles staat op losse schroeven. In Youtube-filmpjes leggen politieke partijen nog een laatste keer uit wat ze van plan zijn.

In aanloop naar de verkiezingen heeft studentenorganisatie ISO drie filmpjes gemaakt om studenten te helpen die in al het verkiezingsgeweld niet meer weten wat partijen willen met het onderwijs. “Politici leggen uit waarom wij op hen moeten stemmen”, zegt ISO-voorzitter Thijs van Reekum. Negen partijen komen aan het woord over langstudeerboete, leenstelsel en selectie aan de poort. Partij voor de Dieren en SGP doen niet mee.

Wie de verkiezingsprogramma’s heeft bestudeerd zal weinig nieuws horen. PvdA, D66,Groenlinks en VVD kiezen voor het invoeren van een ‘sociaal leenstelsel’, terwijl SP’erJasper van Dijk vindt dat lenen per definitie niet sociaal is.

De Nederlandse student wordt door sommige woordvoerders nog even streng toegesproken.Tofik Dibi (Groenlinks) mist bij studenten de vechtlust uit de jaren zeventig. “Het kan nog veel pittiger en steviger”, vindt hij. PVV’er Harm Beertema vindt de langstudeerboete dan wel “een ongelooflijk lelijke maatregel”, maar besef wel: “De Nederlandse student is de traagste van deze aarde.”