Poëzie doordrenkt Eindhovense natuurkunde

Het is niet direct een tentamenopdracht die je als eerstejaars technische natuurkunde verwacht: schrijf een poëtisch, literair verantwoord, persoonlijk sfeerverslag over natuurkunde. Toch is dat precies de manier waarop eerstejaars technische natuurkunde aan de TU Eindhoven worden beoordeeld voor het vak ‘speciale onderwerpen in de natuurkunde’. Volgens het TUE-orgaan Matrix is zo’n schrijfopdracht belangrijk. ,,Als je niet boeiend over onderzoek kunt schrijven, kom je nooit in Nature”, stelt opleidingscoördinator Richard Engeln. De schrijfopdracht wordt begeleid en beoordeeld door niemand minder dan de bekende dichteres/schrijfster Hannie Groen. Dit jaar werd het verslag van student Bram van Gessel verkozen als beste. In bloemrijke termen vergeleek Van Gessel de wetenschap met een schaakspel, waarbij de natuur aan de andere kant van het schaakbord zit. (MK)