Podcast De Bouwkundebrand: Een ramp voorkomen

Vijftien jaar geleden brandde de faculteit Bouwkunde van de TU Delft af. Delta blikt in een podcast terug met mensen die tijdens de brand cruciale beslissingen moesten nemen.

(Foto: Sam Rentmeester)

Dutch only

De Bouwkundebrand is vanaf vandaag te beluisteren op de gebruikelijke podcastplatforms zoals SpotifyApple podcasts en Amazon Music.

• De redactie voegt links van andere platforms toe zodra de podcast daarop beschikbaar is.

Bij sommige TU’ers staat het in het geheugen gegrift, anderen hebben er nog nooit van gehoord: Op 13 mei 2008 leidde een kleine brand in een koffieautomaat tot de complete verwoesting van de toenmalige faculteit Bouwkunde. Binnen enkele uren brandden meerdere verdiepingen af en stortte een deel van het gebouw in. Een paar dagen later begon de sloop van de ‘betonnen reus’, zoals sommigen het gebouw omschreven.

Duizenden studenten en honderden medewerkers raakten hierdoor hun werkplek kwijt, afstudeerprojecten gingen in vlammen op, wetenschappers kwamen zonder onderzoeksdata te zitten en professoren verloren hun historische archieven. Toenmalig minister Ronald Plasterk noemde de brand ‘de grootste ramp die universitair Nederland ooit getroffen heeft’.

BHV’er Linda van Keeken nam bijvoorbeeld het cruciale besluit om het gebouw te ontruimen. “Twee studenten vertelden dat er vuurballen uit de koffieautomaat kwamen en dat hun bluspoging was mislukt. Ik dacht: dit is echt serieus. Meteen daarna heb ik het kastje ingedrukt om het ontruimingssignaal te geven”, zegt ze. “In het trappenhuis kwam ik collega’s tegen en ik zal hun blikken nooit vergeten. Ik zei tegen ze: het is echt. Jullie moeten nu wel gaan.”

Tranen

Tijdens de brand stortte een deel van het gebouw in, waarna het binnen enkele dagen gesloopt moest worden. Gemeentelijk medewerker Wim Kruf reageert emotioneel als hij de gebeurtenissen moet terughalen. “Er zijn geen doden of gewonden gevallen, maar dat betekent niet dat er geen slachtoffers waren. Ik stond naast een TU-hoogleraar die huilde omdat ze haar levenswerk was kwijtraakt”, blikt Kruf terug.

De Bouwkundebrand is vanaf vandaag te beluisteren op de gebruikelijke podcastplatforms zoals Spotify, Apple podcasts en Amazon Music.

• Bianca Schrijver is journalist en podcastmaker. Zo maakte ze POM (Podcast over Media) en Jonge Jaren. Ook heeft ze verschillende verhalende podcasts gemaakt voor Goed Verhaal. Met Geert Vlieger maakte ze een aflevering over streamingfraude op Spotify.
  • Geert Vlieger maakt podcasts, audioverhalen en muziekproducties voor onder meer  NTR, VPRO, Poppodium Patronaat en Architectenweb. Voor de podcast over de impact van Spotify op de muziekindustrie die hij maakte met Bianca Schrijver, kocht hij streams op van zijn eigen nummer Niet van mij.

Podcastlinks

De Bouwkundebrand is vanaf vandaag te beluisteren op de gebruikelijke podcastplatforms zoals Spotify en Apple podcasts.

De redactie van Delta voegt links van andere platforms toe zodra de podcast daarop beschikbaar is. De podcast zal te beluisteren zijn op Google Podcasts, Amazon Music en Stitcher. Staat jouw platform er niet bij? Mail dan naar delta@tudelft.nl.

De Bouwkundebrand is vanaf vandaag te beluisteren op de gebruikelijke podcastplatforms zoals Spotify, Google PodcastsApple podcasts, Overcast en Sticher.

In de podcast hoor je wat er precies gebeurde op 13 mei 2008, toen een ogenschijnlijk kleine brand een complete faculteit verwoestte. Duizenden studenten en honderden medewerkers raakten hierdoor hun werkplek kwijt, afstudeerprojecten gingen in vlammen op, wetenschappers kwamen zonder onderzoeksdata te zitten en professoren verloren hun historische archieven.

• De redactie van Delta voegt links van andere platforms toe zodra de podcast daarop beschikbaar is. De podcast komt nog beschikbaar op Google Podcasts, Amazon Music en iHeartRadio. Staat jouw platform er niet bij? Mail dan naar delta@tudelft.nl.

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl