Plofkippenborrel Jansbrug in de prijzen

Sint Jansbrug heeft een prijs gewonnen voor de meest ludieke duurzame introductiestunt 2012. Met de ‘plofkippenborrel’ wilde de jarige Delftse studentenvereniging aandacht vragen voor dierenleed. Ook Shirts Naar Vraag viel in de prijzen.

De plofkippenborrel van Jansbrug vond plaats in de OWee, in de nacht van dinsdag op woensdag. Een klein deel van de sociëteit van Sint Jansbrug was afgezet met hekken. Daarbinnen konden studenten goedkoper bier bestellen dan daarbuiten, bij studenten in kippenpak.

Met de actie wilde de studentenvereniging de eerstejaars ‘bewust maken van het dierenleed dat veroorzaakt wordt door het op niet-duurzame wijze fokken van dieren, zoals plofkippen’. “Zo kunnen mensen ervaren hoe het is om ‘opgehokt’ te zitten, met de verwachting dat mensen zo bewuster over dit type dierenleed zouden gaan nadenken”, zegt Jansbrugbestuurder Menno Nuijten.

Overigens kwam het eerste initiatief voor de actie van het campagnebureau dat de prijzen voor duurzame introductiestunts uitreikte. Volgens Nuijten haakte dat verzoek mooi aan bij het voornemen van zijn vereniging om Wakker Dier te ondersteunen. En toen kwam het plan voor de plofkippenborrel al gauw boven tafel. “Het logo van onze vereniging bestaat uit een adelaar op de Sint Jansbrug, door ons vaak ‘de kip’ genoemd”, verklaart Nuijten.

Nuijten is blij met de prijs, waaraan een bedrag van 750 euro hangt. En ook met de opkomst tijdens de borrel. “In eerste instantie kozen de mensen ervoor om in het afgezette gedeelte te zitten en voor de goedkopere drankjes te gaan. Later werd dit toch wel wat warm en krap voor de aanwezigen, en kozen velen ervoor om toch hun drankje te nuttigen met meer bewegingsvrijheid.”

De vereniging heeft trouwens meer te vieren. Op 15 oktober bestaat Jansbrug 65 jaar. Daarom zijn er twee weken lang onder meer cabaret- en toneelvoorstellingen, een gala, een rally en een symposium over communicatie. Op 12 oktober is er een feest dat ook voor niet-leden toegankelijk is, met optredens van Baskerville, Guerilla Speakerz, Menno de Meester en Mason Live.

T-shirts

Naast Jansbrug viel het Delftse initiatief Shirts Naar Vraag in de prijzen, als meest populaire duurzame introductiestunt. Het initiatief van twee masterstudenten Bouwkunde, dat vorig jaar van start ging, wil ongebruikte t-shirts als die van de OWee een tweede leven geven in Afrika. Shirts naar Vraag had van de prijswinnaars het grootste bereik, vond de jury, met ruim tienduizend jongeren.