Pleidooi voor terugkeer leerstoel scheepsbouw

Een commissie uit het bedrijfsleven vindt dat Maritieme Techniek de leerstoel scheepsbouw opnieuw moet instellen en dat de opleiding zijn eigen gezicht moet behouden.

De voorstellen van de commissie moeten onderdeel worden van een pakket aan maatregelen waarmee Maritieme Techniek de toekomst in wil. De opleiding staat al enige tijd onder druk, omdat ze slecht zou presteren. Opmerkelijk aan het commissie-voorstel is dat het bedrijfsleven bereid is mee te betalen aan de terugkeer van de leerstoel, die in de jaren tachtig werd wegbezuinigd.

De commissie werd vorig jaar oktober al door de faculteit verzocht om te kijken hoe de vlag erbij stond. Het lage rendement en de studieduur noemt ook deze commissie punt van zorg, maar ze is over de kwaliteit van de afgestudeerden zeer te spreken. Ook zegt de commissie dat de opleiding zijn eigen identiteit moet behouden.

Maritieme Techniek beschouwt het rapport als een steun in de rug. Een negatief oordeel van de onderwijsinspectie en een boze reactie van het college van bestuur om Maritiem maar op te doeken als er niet gauw verbetering optrad, overrompelden de opleiding volledig, zegt prof.dr.ir. J.A. Pinkster, pas benoemd tot opleidingdirecteur/vice-decaan. De faculteit zat immers in reorganisatie en een internationaal peer-review had begin ’98 nog uitgewezen dat het onderzoek op gelijke hoogte stond met dat van Werktuigbouw.

Voorlopig is het onderwijs eerst aan de beurt. Op korte termijn moeten de knelpunten uit het studieprogramma verdwijnen, waarna een algehele curriculum-herziening en -vernieuwing plaatsvindt. Pinkster: ,,We willen een keihard programma dat studeerbaar is en de juiste inhoud heeft.” Maritiem wil deze inhoud en de visie erachter ook laten toetsen door het bedrijfsleven.